Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Behövd ur- och uppladdning mitt på fotbollsplan

Igår var det avslutning för pojkar födda 2007 och som dessutom spelar fotboll. Tanken var föräldrarmatch och sedan picknick medan killarna skulle få välförtjänta diplom och plakett.

Sedan i maj har denna fotbollsträning pågått. 37 sexåringar som man skulle tro var trötta efter en dag i skolbänken.

Noll och nix. Energi var alltid lika på topp och om man bara så gled det lilla minsta i tanken hos oss ledare insåg killarna sin chans och gled iväg själv på planen. Från första visselpipeflöjtandet till det sista var fotboll det enda som fanns i mina tankar. Det och att få killarna att inte springa ut på åkern, sluta slåss och passa medspelarna. Typ.

Varje måndagskväll kl 19 var jag alltid lika färdig. Slut som ledare. Trött på min egen röst och med en misstro på att jag någonsin kommer genomföra detta igen. Varje måndagskväll somnade jag med ett leende på läpparna. För alla kommentarer, tandgluggiga leenden och stora kramar. För deras energi som diffunderat över i min kropp. Varje gång.

Det slog mig där jag stod på diplomutdelningen medan föräldrarna (som förlorade i matchen, fattas bara annat!) applåderade sina telingar. Det slog mig att jag behöver den där urladdningen. Som uppladdning. Där hjärnan fokuserar på här och nu (nej, inte manuset. Det verkliga livets här och nu) och reagerar direkt på saker runt omkring. För en timme i veckan går inte hjärnan på högvarv för alla tidsplaner jag just nu måste hålla, för väskor som ska packas i och ur, för barnens aktiviteter, för Mr Underbars rygg och för morfars begravning. En timme i veckan vilar jag från mig och mitt liv. En timme i veckan skrattar jag åt en kommentar eller joggar längs planen och ropar ”avspark”.

En timme i veckan. Och nu var det avslutning…

Tur att innebandyn drar igång nästa vecka!

Single Post Navigation

Kommentera

