Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Kan man skrocka?

Fick feedback på mitt manus ”Här och nu”. Överlag gillade testläsaren berättelsen, men hade problem med skrockandet. ”Sådant gör man inte. Det är bara gamla människor och självgoda personer som gör det.”

Är det så? Jag är chockad. På allvar, på chockad. Jag gillar skrockande människor. Ser de som väldigt trevliga och milda väsen. Vill gärna vara med skrockande människor.

Visserligen har jag inget problem med att befinna mig med äldre, men jag tänkte mig också att yngre kan skrocka. Nate skrockar ofta. Jag gillar det.

Nu, frågan: kan man skrocka? Vad betyder skrocka för er? Och om jag nu måste skriva om, vilket ord ska jag hellre använda mig av?

 

Single Post Navigation

18 thoughts on “Kan man skrocka?

  1. Där håller jag med din testläsare. Brukar aldrig stöta på personer som skrockar. Skulle nog inte känna igen det även om jag gjorde det. Jag brukar också störa på mig när jag stöter på det i romaner. Dels för att det är ganska vanligt förekommande och dels för att det just bara används i romaner.

  2. Det är väl det att det uppfattas annorlunda än det där småskrattandet eller kluckandet. Att det också ofta använts om äldre, att den och den gumman/gubben skrockade för sig själv. Så jo, spontant skulle jag säga att äldre. Men å andra sidan tycker jag att skrocka måste de ju ha börjat med i yngre år. Alltså är jag kluven. Men jag gillar ordet. Varför inte liksom ta det och göra det möjligt för en yngre generation att skrocka?

    • Åh, du gillar också ordet! Jag gillar beteendet och ordet. Och någonstans har man ju börjat med att skrocka, oavsett ålder. Eller är det ett modeord typ tjyvens och hyvens. Jag vet inte… Fast jag blir ju gärna min generations symbol för skrockandet. Även fast jag inte tror jag skrockar speciellt ofta. Mera gapskrattar. Jag vet inte… Men Nate skrockar. Och Farbror Bob med. Och det är en generation mellan dem. Vad ska jag kalla det?

  3. Åh, det här har jag funderat på massor! Har en äldre person i en av mina böcker som skrockar hela tiden, lite likt hur min farmor brukade skratta, och anser alltså att skrockandet är något som äldre gör. MEN. Vi har en lucka i svenska språket och det är den som ställer till det för oss.

    Jag saknar det engelska ordet chuckle. Chuckle är inget som bara äldre gör och chuckle finns det gott om folk i verkligheten som gör hela tiden. Men den enda svenska motsvarigheten är småskratta och det… ja, det räcker liksom inte.

    Så jag förstår frestelsen att dra till med skrocka. Själv frestas jag av det jämt. Jag tycker därför inte att du konsekvent ska stryka det i hela boken, men välja dina tillfällen väl.

    Var det till hjälp?

    • Så det här är saker man faktiskt funderar över? Vad intressant. Jag ser en skrockande person framför mig (typ Nate) och då skriver jag att han skrockar. För det är det han gör. Han gapskrattar inte, han fnittrar inte, han kucklar verkligen inte (och med kuckla menade jag faktiskt klucka men jag började småskrocka åt kuckla så det fick bli kvar) och jag har aldrig sett honom fnissa. Möjligt ett snett leende här och där. Vad gör han då? Chucklar? Tja. Varför inte föra in det ordet i svenskan. Eller återta skrockandet. För jag gillar ju det…

  4. Enligt SAOL betyder scrocka, bl.a. , att låta som en höna … Jag förknippar också ordet med gamla människor, lätt dementa sådana som liksom skrockar för sig själva. Men gör det till Nates grej, att han skrockar, som ett karaktärsdrag. Fast särskilt sexigt är det inte, får inte igång mig i varje fall. 😉

  5. Sara Swietlicki on said:

    Tyvärr, håller med testläsaren. Gamla människor skrockar. Yngre småskrattar eller skrattar/fnissar. Enligt mig, i alla fall. 🙂

  6. Läste precis i Johanna Holmströms Asfaltsänglar, ordet skrocka. Och det är en rasist i väktarkläder som skrockar. Det passade in hur bra som helst.

Kommentera

