Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Jag har gjort slut med Bolibompa

Eller rättare sagt, mina barn har gjort det.

Bolibompa. Min heliga skrivartid då terminerna drar åter igång. När jag inte längre kan skriva mellan 5-6 på morgon av den enkla anledningen att jag är på väg till jobbet då. Bolibompa, som varit min frist av en timmes skrivande. Varje dag, nybadade barn i soffan och datorn i knäet. Möjligheten att avverka orden hela vägen till slutet.

Men nu är det slut på det. Barnen vill inte längre se Bolibompa. Jag kan förstå dem. Idag lyser solen. Vi har hängt i trädgården, ätit middagen ute och druckit saft. När jag började tjata om Bolibompa (med illa dolt uppsåt, jag erkänner) svarade barnen käckt att rutschkanan gick så bra så. Att leka i den och skrika så högt de bara kunde. Det gick jättebra.

Fast mindre bra för mig. Istället för lugn och ro med texten fick jag skälla ut den ena ungen efter den andra för 1. höga skrik 2. otillåten lek i runt rör 3. inte ropa hjälp mitt i leken 4. inte dra lillebror i benen. Typ. Jag hann öppna dokumentet i alla fall.

När Mr Underbar kom hem tänkte jag att nu vände spelet till min fördel. Nu fick jag tid till att skriva. Men nej. Då skulle barnen badas, där kan det bråkas en hel del. Sötnosen har precis tappat hela humöret på golvet då hon upptäckte TILL SIN FASA att storebror gick in HELA ETT steg på hennes rum. Lilleman kastade surfplattan i golvet så den sprack. Bara för att Nicke Nyfiken inte dök upp snabbt nog på skärmen.

Hela tiden stod dokumenten öppna på köksbordet och hånade mig och mina försök till skrivande. Under två timmar blev det kanske två meningar. Jag skämtar inte. Jag menar det helt allvarligt. Det är så det ser ut just nu. Klockan tickar och jag hör den. Loud and clear. Men kan inget göra.

Fint, jag har tre kidz. Jag skaffade dem så det är bara med att hantera. Jag fattar det. Jag har ett heltidsjobb (som jag också skaffade mig själv men genom andra instanser) och det har jag också bara med att hantera. För ett år sedan hade jag ett arbetsschema som var något våldsammare än vad jag har idag. Plus att jag tränade. Plus att jag gick en MBA utbildning.

Och då hade jag inte ett bokkontrakt och en deadline att jobba fram emot. Jag skrev och sökte tid för skrivandet lite så där blygsamt. Lite ursäktande och skrapande med foten. Svassade ned i källaren med ett öra mot teverummet.

Nu har jag en tidsplan. Kan inte längre skrapa med foten eller be om ursäkt. Jag har ett kontrakt och jag är jäkligt stolt över det.

Jag önskade bara att Bolibompa och mina barn kunde bli tillsammans igen så att jag får tid att avsluta ”Här och nu” till förlaget. Och börja på min ungvuxen-roman pronto…

Några tips?

Single Post Navigation

2 thoughts on “Jag har gjort slut med Bolibompa

  1. Sara Swietlicki on said:

    Kanske Mr Underbar kan bada barnen? Kanske kan dina barn hitta ett annat tv-program (det finns ju en hel uppsjö av program, speciellt om man har tillgång till Netflix eller liknande, då kan man ju lätt låta barnen se en halvtimme av något)?
    Framför allt tror jag att det handlar om att utnyttja varje liten sekund av fri tid. Du verkar ha varit superduktig på det tidigare så varför inte försöka igen? Kanske övergå till papper och penna? Det är lättare att släpa med sig än datorn. 😉
    Det löser sig, ska du se. Och se det positivt: två meningar är mer än ingen mening.

    • Bra ideér förutom att Mr Underbar har ryggproblem och stora smärtor så allt som innebär barn undanhåller jag honom från. Teve har aldrig varit mina barns grej så där hjälper det liksom inte. Fotboll kan de dock spela i timmar, men då ska jag vara med.
      Och ja, två meningar är ju verkligen mer än inget och jag får helt enkelt börja sova mindre så jag kan ta en timme då barnen lagt sig vid nio. Det löser sig! 🙂

Kommentera

