Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Varför en karta?

De sista åtta dagarna har jag varit på road trip i Danmark. Tillsammans med barn och packning har jag kuskat rike runt, från kust till kust, över broar och med färjor.

Lilla Hjärtat säger varje morgon när jag försöker väcka honom: ”Jag måste sträcka på mig först.” Och det gör han. I en evighet. Kroppen blir kattlång och han drar och sliter i leder och muskler, medan ögonen försöker sova vidare. Varje morgon: ”Jag måste sträcka på mig.”

Det är det Danmark gör när jag kommer körande. Det sträcker på sig. Drar ut sina åkrar, motorvägar och broar. Veckar ihop sig till en bilkö och skapar vägarbeten. I ett land där en spade alltid ska kallas för en spade kan en mil verka som tio. Jag sätter mig bakom ratten och hela Danmark säger ”Jag måste sträcka lite på mig”. En mil eller två. Gärna hela resan. Allt för att jag aldrig ska lämna landets gränser utan bara kuska vidare.

En klok dam sade en gång att Danmark är så litet att man kan ta in det när det regnar. Hon har faktiskt inte körkort…

Single Post Navigation

Kommentera

