Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Var ska det bli av honom?

Häromdagen var jag och kidzen på trevligt besök hemma hos en kollega. Vi satt med en kopp kaffe och spanade ut över åkrarna medan barnen lekte stojigt tillsammans.

Just som bäst såg jag något stort som lyfte ur vassen och svävade iväg. Den var stor, ljus med ”fingrarna” som doppade i lakrits. Det var ungefär det jag såg på avståndet. Givetvis blev jag nyfiken. Givetvis ville jag verka världsvan.

”Det var värst. Har ni storkar på åkern?”

Kollegan blev mäkta imponerad, så som det nu bör. Storkar, här? Nej, det hade de inte sett men det var ju värst. Jag blev omedelbart lite osäker. Fanns det nu storkar i den här delen av Sverige? Ärligt talat, den där storklektionen gick jag nog aldrig i skolan. Fast det sade jag inte kollegan, hon verkade liksom imponerad av mina kunskaper så då var ju allt frid och fröjd.

Tills ett blont litet huvud dök upp i trädkojan.

”Näe, mamma. Det är ingen stork, det är en kärrhök.”

Eftersom han är ju bara fem år och verkligen inte börjat skolan än kände jag att jag hade all rätt att svara:

”Näe, Lilla Hjärtat. Kärrhökar är BRUNA. Inte vita.” Så det så, liksom. För jag har koll. Jag har ju gått i skola. För länge sedan, visserligen, men jag gick hela tiden. Alla åren.

”Finns vita”, säger han bara och dyker ned i trädkojan igen.

Jag kunde inte annat än skaka lite på huvudet samstämmigt med kollegan. Det var nog ingen stork, det var vi eniga om, men en vit kärrhök? Nej nej. Inte då. Och så en femåring som säger något sådant där tok.

När jag kom hem var jag tvungen att googla. Det där google är allt bra grejor för en sådan som jag.

Men vad fn…

Det enda jag har att säga till mitt försvar att den inte heter vit kärrhök utan blå. BLÅ. Och de finns. Och verkar inte vara helt vanliga i våra trakter.

Men Lilla Hjärtat har koll. Superkoll. En stor del ligger i förskolan han går på. Den som tar honom ut i naturen hela dagarna och erbjuder honom paletten av djur, växter och fåglar. Varje dag. TIll det har han både minne, är smart och tror på sig själv och sin fakta. Vad ska det egentligen bli av honom när han börjar skolan och kunskaperna bara ligger öppna för honom?

Jag väntar otåligt på att få följa hans resa genom livet.

Single Post Navigation

2 thoughts on “Var ska det bli av honom?

  1. Lena Ludd on said:

    Så han och hans mobror kan diskutera fåglar och snart vara med i klubb 300..

Kommentera

