Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Jag beundrar alla aktörer inom ungdomsidrotten

Häromdagen var jag på ett ledarträffmöte. Äldsta sonen vill spela fotboll. Då behövs det ledare. Jag gillar fotboll. Mitt diskbråck till trots anmälde jag mig till den glada skaran.

Eftersom jag inte har varit på fotbollsplanen som hör till vår bygd utrustade jag mig med karta och kompass och begav mig iväg i höstrusket. Belöningen av den sex kilometer långa bilresan var en grävling som sprang över vägen samt en uppenbarelse.

Där jag hade förväntat mig en lerig fotbollsplan samt en bajamaja som omklädesrum fann jag istället sju leriga översvämmande fotbollsplaner samt en grusplan. Med belysning. Vid sidan av den stora parkeringen låg klubbhus, kafeteria, fina ombytesrum och till och med en liten lekplats.

Herre min…. Jag är impad. Mitt ute i skogen. Mitt bland granarna. Denna oas. Im.pad.

Mindre impad blev jag inte när jag gick in i möteslokalen och såg cirka tjugo engagerade fotbollsledare och styrelsen. Som gör allt för ungdomarna. Brinner för deras intresse och att de ska få en bra start i livet. Det var kioskverksamhet här, utbildningsmöjligheter, träningstider där, cuper som var bra att gå och så massor av fika till det. I vår blygsamma bygd fanns ett gäng väl fungerande lag för både pojkar och flickor. De flesta ledarna vittnade om hur roligt barnen tyckte det var att spela. Utmaningen blev att göra det även efter de fyllt tretton år och börjat skolan inne i stan.

Utan dessa människor, som tar av deras lediga tid, kör barn till träning, stannar på träningen för att hjälpa till med upprop, västutdelning och träningsmetoder, vad vore våra barn då? Människor som lär ungdomarna att ta ansvar, komma i tid och uppföra sig snyggt, både på plan och utanför. Som ser till att de tidigt i livet får ta del av en gruppgemenskap, lär sig att det är viktigt och roligt att röra på sig och att förlora är tufft men det är bara att komma igen.

Jag tar av mig hatten för alla dessa ledare runt om i landet. Som får vår ungdomsidrott att frodas och leva vidare.

Vad gör du för ungdomsidrotten?

Single Post Navigation

Kommentera

