Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Vilket ska jag välja som manus 2?

Ja, det låter onekligen som ett kärt besvär. Och det är det också. Det vet jag. Frågan kvarstod dock, vilket manus ska jag lägga krut på just nu?

Låt mig dra upp riktlinjerna för er så ni vet vad jag brottas med.

1. Vi har manus 2 som alltid har hetat manus 2 eftersom jag började skriva på det direkt efter jag lagt sista handen på första versionen av Lova. Manus 2 handlar om Ingrid som tar tjänsteledigt ett år för att bege sig ut och resa. Hon har en idé om att hon på så vis kan förstå var hon hör hemma, var hon passar in. Hennes resväg drar över Montana där hon stannar som barnflicka i en svenskättlad familj. Där möter hon även surputten Nate, vars flickvän flyttat till annan ort utan att han fick följa med. De koboltblå ögonen får henne att mista balansen och falla rätt in i hans famn. Bara för att falla ut ett par månader senare och hon reser tillbaka till Sverige. Arg, ledsen och väldigt ensam. Efter fem år möts de igen. Lite äldre, lite klokare. Lite mera eftertänksamma. Om bara livet stod på deras sida…

Jag läste igenom det manuset igår kväll. Det har jag inte gjort sedan jag fick bokkontraktet till Lova. Det har legat i hårddisken och gottat till sig. Nu läste jag det mer eller mindre i ett svep. En bra bedrift med tanke på att det är 279 sidor. Jag upptäckte naturligtvis saker som behövdes ändras på. Jag såg kurvor som borde rätas ut och andra som borde göras brantare. Framför allt så drogs jag med i berättelsen. Grät mig igenom vissa kapitel, log genom andra. Tänkte ”fan vad bra” för det mesta. Ibland var jag glad att manuset mestadels legat i hårddisken.

Det är ett alternativ till manus två. Är det detta jag ska bita tänderna i just nu eller ska vinet ligga på jäsning ett tag till?

2. När jag var hos förlaget för att skriva under kontraktet för Lova undrade förläggaren om vad som egentligen hände sedan. När allt det rosenröda skimret lagt sig, vad hände då? Jag hade naturligtvis svar att ge, klart att karaktärerna lever kvar i mitt huvud även fast boken nått sin slutpunkt. Efter mötet kunde jag bara inte släppa det. När jag blev sjukskriven tog jag upp tråden. På sex veckor skrev jag ned 170 sidor i en slags betaversion. Det återstår cirka fyra kapitel och sedan ska det fluffas till. Det kan jag göra på en månad. OCh sedan låta även det manuset jäsa. Säg över sommaren. Frågan som återstår här är: vill någon verkligen veta vad som hände sedan? Finns det en bok där att publicera? Jag vet ju nu att det ingår både skenande kor, surfande doktorer och saccosäckar. För att inte tala om småbarnsår och vänstertrafik. Och så Chris och Lova mitt uppe i allt det. Är det det som ska bli mitt manus två? Är det där jag ska lägga min tid?

3. I mitt möte med förlaget satt jag och slängde ut den ena idén efter den andra. Jag har uppenbart inga större problem att hitta utkast till manus. I mitt fall är det mest tidsbrist, men vem har fått pris för att skrivit snabbast romaner? Många av tankarna gillar jag störtmycket. En del är nedskrivet lite här och där. Många av sakerna VET jag att det blir bra böcker av. Det är bara tiden som får bestämma när. En idé jag kastade ur mig var ett ungvuxen-tema. Bara så där. Lite förstrött. En gemensam sak med en kollega. Ju mer jag pratade om det det insåg jag själv hur bra det kunde bli. Mitt språk, mitt tempo och driv är som gjort för ungdomsböcker. Det har jag någonstans alltid tänkt. Alltid vetat. Förläggaren blev eld och lågor och bad mig skriva synopsis och kanske ett par kapitel för att se om det höll i stil. Jag har fått ihop ett utkast men ännu inte skrivit något. Det ligger där uppe i huvudet och surrar. Det jag vet är att det kan bli bra. Och dessutom har jag hört att sexscenerna kan bli mer spännande än de jag har i Lova. Bara en sådan sak.

Då jag ska dra upp min strategiplan för skrivandet under 2013 undrar jag just detta. Var ska jag lägga min energi? Vad är det vettigast att börja? Jag säger inte att Ingrid inte kommer ut bara för att jag väljer Lova, del 2 eller satsar på en ungdomsroman. Frågan är mera, vad är strategiskt rätt?

Någon som har några tankar att dela med sig av?

Single Post Navigation

2 thoughts on “Vilket ska jag välja som manus 2?

  1. Om du ändå tänker skriva en fortsättning på Lova verkar det väl mer strategiskt att ta den först, direkt efter den första? Om man nu ska tänka strategiskt, alltså. Jag vet inte vad som är bäst, men den där andra romanidén låter spännande tycker jag. 🙂

    • Tack för din kommentar. Ja, det kan man tycka är bra, att Lova 2 får följa Lova 1. Men så kan man ju också börja fundera på 1. om Lova 1 inte går bra… 2. varför inte skapa en förväntan/längtan till Lova 2 genom att publicera en annan bok där emellan.
      Svåra frågor… 🙂

Kommentera

