Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Efter möte med min förläggare

”Vi som förlag tror på dig som författare och vill gärna bygga en långvarig relation med dig.”

Jag måste erkänna att mitt eget ordflöde stannade upp. Inte länge, men tillräckligt för att få orden att dimpa ned i magen med en duns. ”Långvarig relation”. ”Tror på mig”. Det är inte ofta man hör sådant i en och samma andetag. Sist var väl på mitt bröllop…

Det är stort. Det är roligt. Och det är faktiskt inte prestationskrävande. Faktiskt var det utmanande och mer avslappnat än vad jag trott. Hon har ju rätt. Jag är en berättare med en känsla för vad som fungerar i en berättelse. Det kan jag och det vet jag. Varför skulle inte jag kunna bygga upp en liknande berättelse som ”Lova”? Klart jag kan. Nya karaktärer, ny historia och, gud hjälpe mig, mer Google Earth.

När hon sedan langar fram ord som utlandsrättigheter, agenter och film, lägger jag ned anteckningsblocket och mest stirrar. Bestämmer mig för att prata om andra böcker istället. Det blev ”Fifty Shades.” Den hade vi många åsikter om. Tills hon vänligt och bestämt leder mig tillbaka till mötets huvudmål. Vad har jag av manus 2 i skjortärmen? Vad finns det där för historier som lurar?

Först blir jag lite osäker. Ska någon lyssna på mitt hitte-på? Det jag funderar ut under långa vaknätter med barnen. Det jag får tiden på flygplatser och bussar att gå. Sedan släppte jag lös alla historier. Alla synopsis jag har lurande i mina anteckningsbok. Till och med det jag precis börjat fundera på. En mera ungdomsvariant. Hon tände på alla cylindrar och frågade vidare i handlingen. Ville verkligen veta vad som skulle ske.

Hon gillade alla! ALLA! Sade ”gå hem och skriv så skriver vi kontrakt på manus 2. Det här blir bra!”

Ja, det blir kanske det. Det blir kanske en bok två vad det lider. För hon tror på mig. Och det är stort. Och det är härligt och det är en fantastiskt känsla att få uppleva.

Trevlig helg, alla trevliga bloggläsare. Jag tror på er och vår resa tillsammans!

Single Post Navigation

8 thoughts on “Efter möte med min förläggare

  1. Heja dig! Stort grattis och bra jobbat!
    Nu sätter du dig (i den ställning som ryggen tillåter) och skriver nästa.

  2. Så härligt! Stort grattis!! =)

  3. Hurra för dig Eva – kör på nu bara!

  4. Grattis<3
    Om det ska bli en film kan jag JÄTTE gärna vara med i den, det skulle vara jätte roligt, räkna med mig;) 🙂

Kommentera

