Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Mållöften med Lova del 2

Man pratar mycket runt prestationsbaserad och resultatbaserad målarbete när man, som jag, jobbar som säljare. Det är lite mera inne att vara prestationsbaserad, men det mesta i vår omgivning räknar med resultat. Man ser direkt på säljsiffror och antal produkter man sålt över året. Man räknar antal kundbesök och antal utskick av emails eller snigelpost. Lätträknade värden, lätt att sätta upp mål.

Jag gillar att sätta upp mål. Resultatbaserat. Tittar på förra årets försäljning, plussar på den siffran, får godkänt av chefen och sedan ökar jag ytterligare ett snäpp. Allt för att utmana mig själv. Ge mig drivet och lusten. Så fungerar jag. Än så länge fungerar det bra. Mina mål 2012 är uppföljda och avklarade. Året gick bra, låt oss säga så. Kanske även väldigt bra, men då börjar vi skryta lite och det är ocharmigt. Jag är nöjd. Så kan vi säga. Det händer inte så ofta så det är svar nog.

Inom skrivandet är det också lätt att luta sig mot resultatbaserad statistik. På skrivarbloggar runt om i landet hittar man långa inlägg om hur många sidor folk har skrivit per dag, hur många tecken, hur många extraord de har tagit bort osv osv. Alla verkar vara väldigt klara av vad som är mycket, vad som är lite och vad som är bra.

Jag har ingen aning. När det kommer till skrivandet har jag aldrig mål i antal sidor per dag, antal timmar jag skriver eller antal tecken. Jag vet inte vad som är mycket för en dag eller lite. Jag gör inga grafer, sparar inte statistik eller räknar ord.

Jag skriver och flyter med. En flytande dag är en väldigt bra dag. En skrivande dag är en måste dag och inget skrivande kan betyda mardrömmar på natten. Så är det bara. Är det då prestationsbaserat? Jag vet inte.

Däremot sätter jag upp mål när jag ska vara klar med manuset. Det får mig lite mer på tårna. Det är ju inte så att en förläggare jagar på mig med tidsplan. Det är inte heller så att marknaden står och skriker efter en uppföljare. Det hade ju varit trevligt, men så är det inte. Än…

Så. Uppföljningen av Lova (”Men vad var det som hände?”) är under process. Nu ska jag tala om mina mål om den.

1. Ett första bra utkast ska vara klart innan ”Lova” har sitt frisläppsdatum. Alltså, målet är 21 maj.

2. Därefter ska manuset vila (jodå, jag lär mig av mina misstag. Det ska jag ha cred för) hela långa sommaren. Jag ska inte ens öppna det. Förrän skolan drar igång för Lilla Hjärtat. Det måste bli ett bra datum att komma ihåg. Alltså, måndagen den 12 augusti. Då ska det läsas igenom, styras upp, få ordning på historiken och fluffa på i handlingen. Låt oss säga att det tar två månader. Det låter bra med tanke på resor och annat som är inplanerat.

3. Början av november går ”Lova- del två” iväg till förlag. Det passar med att pocketen (sådan cirka) har kommit ut i tryck. Ser gärna ett uppsving på försäljning där (ni fattar? Resultatbaserat. Satsar på 1000 ex för hardcover. Har större planer på pocketen).

4. Ja, vad ska man säga? Ett ja från förlaget lagom till jul? Låter det som en plan?

Åter till manus och Chris. Det är dramatiskt värre och jag tror vi får hoppa lunchen just idag…

Single Post Navigation

6 thoughts on “Mållöften med Lova del 2

  1. Annika Estassy on said:

    Go go go! Själv kör jag med antal ord/vecka. Så att jag inte slöar till mig. Men jag är smart – jag sätter rätt så låga mål och belönar mig själv varje gång jag uppnått och passerat dem. Det är härligt att känna sig duktig, liksom! 🙂

    • Ja, jag fattar att det är smart på många sätt. Att man sporrar sig men på något sätt fungerar inte det på mitt skrivande. Visst är jag stolt över maratonskrivandet igår (jäklans vilken fart jag hade) men därutöver tänker jag nog mest i löptid, att vara klar så att säga. Duktig är man bara man öppnar sitt manus och petar på. Att man prioriterar det i den annars stressiga vardagen. Belöning varje gång, liksom!

  2. En klok observation om skillnaden mellan prestation och resultat. Heja heja med Lova2.
    Men vad ska du skriva i sommar så att fu slippermardrömmar?

Kommentera

