Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Lova irriterade mig på flera sätt idag

Det kan vara så att skrivandet tog lite mera överhand än själva letandet efter en forskarfråga inför vårens MBA-uppsats. Det kan vara så. Snarare, och mera sanningsenligt. Det var faktiskt så.

På kort tid har manus 3 ”Men vad hände sedan?” (eller som den också heter när Chris är arg ”Ska vi ha det så här, eller?”) fått frispel och bara flödar. Jag säger inte att det är logiskt. Jag säger inte att det är strukturerat och organiserat. Jag säger bara herre min dag vad de är i luven på varandra. Och vad de kan prata. För att inte tala om hur de himlar med ögonen när de just vägrar att prata. Allt med undertexter och oskrivna lagar. Det gäller att hänga med. Ena sekunden  är de i nutid, nästa sekund är de i dåtid. Jag har börjat färgkoda kapitlen för att ens fatta var jag är. Det fungerar inte, men jag har en idé om att jag ska klippa ut varje början av kapitlena och klistra upp dem längs en tidslinje för att se var det glappar och vad det överpratas. Och om det över huvudtaget ska bli ett manus av detta.

Jag menar. Det irriterar mig också. Varför ens skriva på del 2 (hur fristående den än månde vara) när ettan (också den helt fristående och med ett slut som inte öppnar upp för några cliff hangers) inte ens finns ute i boklådorna ännu? Tänk om den 1. inte säljer alls eller 2. blir totalsågad, då är det ju ingen mening att tillbringa tid med tvåan just nu.

Ändå pockar det på. Jag har tangerat sida 50 och ser inget stopp. Det är inget fluff men en bra stomme av historia. Den ska skrivas och sedan ska den vila. Det har jag lärt mig under mina skrivarår. Vila är bra grejor.

Och så står jag där över köksbänken och irriterar mig på något trångsint som Lova precis vräkt ur sig till en försvarslös Chris så plingar det till i inkorgen. Ja men då är det minsann Lova del ett som kommer på besök. Dags att korra. Klar på måndag. Hej och hå.

Men jag är ju flera år fram i tiden. Där allt är på glid och inte alls rosenrött. Där alla grundmurar vacklar och vågorna går höga. Inte kära, inte lyckliga. Mitt i verkligheten.

Ska jag växla om och korra nu? Ska jag lämna Lova och Chris där de befinner sig, just nu, och leta efter punkter och kommatecken?

Ja, jag ska ju det. För det vill jag ju. ”Lova” är min bok och den ska ut i maj. ”Vad var det som hände?” (eller vad för catchy namn jag nu kommer på) får vila ett tag till. De mår nog bra att fundera över sina argument för de var ärligt talat inte så slipade idag.

Nästa vecka, DÅ ska jag också fundera lite på den forskningstesen…

God natt!

Single Post Navigation

2 thoughts on “Lova irriterade mig på flera sätt idag

  1. Korr korr korr korr korr korr korr ….
    Fortsätt grälet på måndag – då har de nog legat till sig och är riktigt riktigt irriterade på varandra.

    • Uppss… Jag fortsatte grälet (hela vägen in i drömmen inatt) och har lovat mig själv att korra, korra, korra idag. Inte förrän jag är klar får jag peta i text jag redan skrivit. Eller lägga till nytt kapitel. Störigt när allt kommer samtidigt. Båda roliga saker, liksom. MBA kan ju fetglömma sig själv..

Kommentera

