Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Mina mål under diskbråcksveckorna

Det där med att hänga hemma på heltid är ju inte jag. Jag tror jag har gjort det helt klart för alla och envar nu. Det där med att hänga i bilen och klappra in på jobbet, det är visst inte min ryggs melodi. Det har den visat mig helt klart och tydligt idag. Ifall jag skulle ha missuppfattat något. Stopplande hem, illamående och kunde inte se av smärta, stöp ned i sängen utan att ens se åt barnen (som varit hemma hela dagen tillsammans med Mr Underbar). Låg i mörkermörker helt stilla i två timmar för att sedan släpa mig upp till middag. Bara för att gorma åt ungarna att vara lite tystare. Mr Underbar kontrade med att de var minsann mer än lovligt lugna.

Jag tog en näve tabletter och stopplade tillbaka till min säng.

Jag inser att ryggen vinner över mig nu. Det där behovet att göra rätt för sig och göra gott för vänta ett tag. Men du, kära rygg, kan vi inte enas om en kompremiss? Halvtid? Ska vi säga att jag kan jobba halvtid så vilar vi tillsammans halvtid. Du vet, kära rygg, om jag ser för mycket på tv blir jag knäpp. Jag blir så otroligt snabbt beroende av ”Days of our lives”, ”Förlossningskliniken” och ”Här har du din mat/trädgård/hus/partner/model” programmen och jag är rädd att det beroendet är svårt att slipa bort. Ska vi inte säga att jag jobbar 50% (gärna på jobbet, gärna på kundbesök men visst, vi kan prata om det vecka från vecka) och ligger i soffan/sängen 50% av tiden medan jag ser en film en timme eller två.

Japp, men det låter ju bra! Jag tror vi kan enas om något riktigt bra. Sjukbesöket i dag gav ju också att kraften i ena benet är nästan återställt även om hon inte var nöjd med vinkeln på benet eller hur jag rätade ut ryggen. Meen, vi behöver heller inte bygga Rom på en dag. Man kan göra det på två, så dit siktar vi.

Om mitt sinne helt ska överleva detta behöver vi sätta upp mål tillsammans. Eller, jag sätter och du förhåller dig till dem. Så här har jag nu tänkt mig:

1. Häng vid köksbänk ger inga som helt motionspoäng. Därav ska jag nu bara äta onyttigt fem dagar av sju möjliga i veckan. NOTE: inte ens en semla idag! (fast det var mer olycksfall i arbete än stark vilja). Det som åker in är ju inte direkt några fördelar inför beach 2013.

2. Manus 3 har ju fri lejd. Det mesta av synopsis är klar. Nu ska bara slipstenen dras genom hela äktenskapet. Nya bilder på nya karaktärer är utprintade och inklistrade i min haj-bok. Tex bild på hur Niklas ser ut, eller Lovas föräldrar. För att inte tala om Chris, fem år senare. Jag lovar mig härmed att skriva fem kapitel på sju möjliga dagar. Jag estimerar att boken kommer ha cirka 40 kapitel så kan ni själva räkna ut när jag är klar med ett första utkast om ”Men vad hände sedan?” (jag bara måste byta arbetsnamn på den där. Några förslag?)

3. Göra som läkarna (och Mr Underbar) säger: inte lyfta, inte vrida, inte böja på cirkus sex veckor. Det kommer bli tufft att minnas det. Inte idag, då smärtan finns där hela tiden, men när det börjar bli bättre. När man, utan att tänka sig för, sveper upp söta Lilleman i famnen för ett gos. Då kan det vara ett halvår vid köksbänken istället. Jag lovar, rygg, jag ska verkligen göra mitt bästa för att tänka på det.

4. Skriva så mycket som bara möjligt på MBA´s slutuppsats nu när jag ändå bara står här och hänger. Ju mer nu, ju mindre senare. En dag ska bestå av lika delar skrivande på ”Med vad hände sedan?” (allvarligt, kom igen, ge mig ett nytt namn) med lika delar MBA. Det tror jag även min MBA-kollega blir glad för. Och så var det visst en tenta jag måste ta om….

5. Planera in en överraskning för Mr Underbar (men säg det inte till honom.) Han behöver sova, slappa och bara zappa. Läänge.

Jag tror det var allt. Alltså, inget småätande, massor av skrivande, inget lyft-vrid-gos, MBA och så lite party på slutklämmen. Det måste väl gå att fixa.

Single Post Navigation

10 thoughts on “Mina mål under diskbråcksveckorna

  1. Vore det inte bättre med ett enda mål: att bli frisk?

  2. Jisses har inte hunnit läsa bloggar på ett tag och har således missat hela diskbråcks/köksbänk/publicera i allers/chokladbrist-händelserna. Ajaj, krya på dig!!! Å ta det LUGNT nu, blir alldeles svettig av din lista 🙂

  3. Det låter som sunda mål. Och ja, din MBA-studiekamrat blir oändligt glad och tacksam för allt du gör på den där djefla uppsatsen! Glad, och full av dåligt samvete för allt hon inte gör själv…

  4. Pingback: Och så lade sig lugnet över Studentstaden « Mellanbarnet

Kommentera

