Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Oskulden är tagen på Manus 3

Som jag tjatat en del om så har jag hängt en del vid köksbänken. Ikväll har jag faktiskt avancerat till soffan. Med benen högt så går det hyfsat. Så länge ingen rör mig eller jag måste vrida på överkroppen.

Igår kunde jag inte sova. Eller om det var i förrgår. Minns inte, alla nätterna flyter ihop. Så jag hängde vid köksbänken, jag och min dator. När jag inte kunde surfa mer på facebook, bloggen och hotmail började jag fundera på ett nytt manusupplägg. Tankarna vandrade iväg till Debutantbloggen och en lördagsenkät där vi fick frågan ifall vi kunde tänka oss att skriva en uppföljning på vår debut. Jag skrev, lite pretto som vanligt, att jajamänsan och nu är det bara att komma igång. Inte ett ord var skrivet.

Sanningen var mera att synopsis är klar. Karaktärerna är klara och slutet synnerligen oklart, men viljan fanns inte där. Var det inte pressfotografering så var det redigering eller debutantinlägg som stal min fria tid. Manus fick jag ta sedan. Även fast fingrarna kliade och huvudet behövde ett projekt. Skrev ett par noveller bara för att stilla mig och skickade in på måfå.

Men, nu hänger jag ju där jag hänger. Så jag drog igång manus 3 – uppföljningen. Tog oskulden på det vita pappret och skrev ned prologen i ett enda svep. Därefter följde olika scener i ett enda huller om buller. Räknar med att det blir ordning vad det lider. Just nu är arbetsnamnet ”Men vad hände sedan då?” Jag vet, inte så catchy, men i alla fall.

I skrivande stund är jag uppe i 28 000 tecken, cirka 15 sidor. Mer eller mindre bara nattskrivande. Jag märker att karaktärerna börjar vakna till liv. Ruska lite på sig och slå upp ögonen. Rikta blicken mot varandra och långsamt formulera allt de gärna ville ha sagt fast inte kunde under äktenskapet. Typ.

Där är i alla fall plotten. Ett brutet äktenskap, mitt i den rosenröda lyckan. Nu får vi se var det slutar och vart hän det barkar. Lär bli fler natthäng vid bardisken så det är bara att hamra ned orden de gärna ville ha sagt.

Hänger ni med?

 

Single Post Navigation

2 thoughts on “Oskulden är tagen på Manus 3

  1. Annika Estassy on said:

    Absolut!

Kommentera

