Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Jag övar på att marknadsföra mig själv

Häromdagen var jag på ett närbeläget bibliotek för att hämta lite böcker och lämna tillbaka lite filmen. Alla kidzen var med och härjade runt i det annars tysta lokalen.

På väg in såg jag en annons att de sökte deltagare till en läscirkel. Lappen stoltade även med vilka böcker som under våren skulle vara med. Jag stannade till en sekund och hann tänka ”Hmm, skulle inte min bok platsa i ett sådant sammanhang?”

Tanke blir till handling när jag är med så jag stegade raskt fram till bibliotekarierna som hängde vid lånedisken. Det var allt bäst att agera innan hjärnan slår till förnuftet.

”Hej, jag ger ut en bok här i vår som jag tror verkligen kan passa in i er läscirkel. Om ni vill kan jag även vara med under den kväll då min bok diskuteras.” (Den kortfattade pitchen. Den lite mera långvariga ingick också fraser som ”ställ tillbaka boken” och ”sluta snurra på stolarna”. Favoriten blev ändå ”toaletten ligger där borta om du ska bajsa” (nej, inte riktat till biblioktekarierna)).

Jag har nog aldrig sett två sådan urholkade fågelholkar. Själv tyckte jag det var lite briljant. Min bok passade faktiskt in bland de tre de valt ut. Jag är en lokal författare och närproducerat ska ju förespråkas. Vad kan gå fel?

Tja. Jag insåg ganska så omgående att de var allt annat än intresserade. Än mindre imponerade av det faktum att jag suttit på min breda bak och skrivit en hel bok. En bok som ska underhålla och roa ett par timmar. Det betydde så sjukt lite för dem.

Jag avslutade samtalet illa och kvickt med ett ”Lilla Hjärtat, vad sade du? Jag kommer.” Himlade lite med ögonen och begav mig ut genom ytterdörren. Småfnissande skall tilläggas. Jag insåg ju hur de såg på varandra där bakom lånedisken. Hur de himlade med sina ögon och suckade lite trött åt alla dessa debutanter.

Det var mitt första försök till marknadsföring av min debut. Det blir nog inte den sista. Inte om jag får välja. Men jag tror jag får vila ett par dagar…

Single Post Navigation

8 thoughts on “Jag övar på att marknadsföra mig själv

  1. Underbart, Eva! Du är så himla bra och de var så himla fisförnäma. Men trägen vinner – nästa gång kommer de att böna och be att du ska komma och du ba’ ”Ska tänka på saken, återkommer, don’t call me, I’ll call you”.
    😀

  2. En resa börjar med ett enda steg. Och vad säger att de inte nästa gång imiterar duon ur Wayne’s world: slänger sig på knä och bugar ”We’re not worthy!”
    Jag har för övrigt haft en liknande reaktion på den fasta utställningen om uppsalaförfattare på Upplandsmuseet – det räcker inte att vara författare bosatt i Uppsala, det ska vara skönlitteratur OM Uppsala, också. ”Tack,” sa jag och tänkte ”Slipp då!”
    Förresten har kommunen en förteckning över aktiva författare – kolla av deras hemsida och se till att du kommer upp på den. Sånt kan generera skolbesök och liknande, kanske till och med på biblioteket …

  3. Hipp, hipp! Vad bra gjort av dig … nu har du startat med marknadsföringen i alla fall. Trägen vinner!

  4. Modigt. Jättemodigt.

Kommentera

