Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Sötnosen blir fyra och Lilla Hjärtat surar

Jag tror att det är ett väldigt vanligt fenomen. Ett barn ur syskonskaran har sin helt egna dag. Sin födelsedag. Det betyder ju massor av uppmärksamhet, kanske en speciellt frukostkopp och… och presenter.

I vår familj betyder presenter till andra än Lilla Hjärtat jordens undergång. Både bildligt och bokstavligen. Han bryter ihop och tycker mest synd om honom i hela stora världen. Ingen tycker om honom och han fyller minsann aldrig år. Hulk, hulk.

Idag ska Sötnosen ha kalas för sina vänner. Lilla Hjärtat är naturligtvis också bjuden. Lilleman likaså. Jag anar stora problem längs eftermiddagen. Igår hade jag ett snack med Lilla Hjärtat. Han som är så stor nu (hela fem år) får faktiskt inse att ibland kan man inte få allt. Ibland får man stå tillbaka och se på i väntan på sin egen dag.

”Ja, jag lovar. Jag är en stor pojke nu. Jag klarar det där”, blev svaret samtidigt som en liten plutande underläpp visade sig och hakan darrade till. ”Dessutom får hon bara dockor och jag är ju pojke, så det gör inget.”

Jag är inte så säker på att det kommer gå bra. Jag tror det blir utbrott både idag och i morgon, men då får man väl ta det. Låta honom skrika ut sin frustration och hoppas på att grannarna äger hörselkåpor. För att inte tala om att han skrämmer slag på de väna flickorna som vi idag ska få hem från dagis och förskola till ett rejält prinsessparty. Ett party där Sötnosen har helt fått styra meny och innehåll.

Bara så ni vet så vankas det ärtsoppa och våfflor till middag idag. Den klassiska godistårtan har hon ratat i förmån för glasstrutar. Disco ska vi också ha, iklädda våra prinsessklänningar och kronor. Jo jo.

Wish me luck!

Single Post Navigation

2 thoughts on “Sötnosen blir fyra och Lilla Hjärtat surar

  1. Later som en underbar kalas! Lycka till. Och om Lilla hjartat vill skrika, kann han ju alltid gora det i tradgarden…

Kommentera

