Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Det där med barn och deras aktiviteter

Idag har jag hängt i stallet tillsammans med alla tre kidzen. Sett på när en häst med stora tänder blev tränsad. Tydligen gillar den där hästen av dunjackor. Tydligen är hästen både envis och lite busig, så man måste vara bestämd. Bestämd och väldigt rädd om sina fingrar.

Till min hjälp hade jag Stora Kusinen. Efter ett par år på hästryggen har hon nu sadlat om till trampolin, även om hon erkänner att hon saknar de där pälsklädda fyrbenta djuren. Hon har dessutom den härliga kombinationen att både gilla hästar samt Sötnosen.

Jag gillar Sötnosen.

I väldigt många minusgrader stod jag i ett iskallt ridhus och såg med skräck på hur barnen hoppade över hinder (eller ja, skrittade lite fint över bommen) och travade lätt. Ja, jag är stolt över henne, men jag gillar det bara inte. Och så frös både jag och mina killar. Mitt i allt ska ena killen kissa och den andra dör om han inte får ett kex. Det ska man hantera samtidigt som dottern sitter uppkastad på en ton stor häst med mega-hovar. Och så var det de där tänderna.

Det får mig att fundera över det där hur föräldrarna styr sina barns val av aktiviteter. Jag menar, innan jag fick barn sade jag stora saker som ”mina barn ska minsann få utöva vilken aktivitet de själva vill” och ”jag ska minsann ställa upp på allt de vill”.

Sedan fick jag barn. Och barn som gillar aktiviteter. Jag gillar att de är aktiva och att de är nyfikna på nya saker. Jag gillar att se hur de testar sina gränser och utmanar sig själva.

Jag gillar ju bara inte iskalla ridhus eller hästtänder.

Mitt första steg är att hyra in systerdottern. Ett steg för att komma undan dotterns stora intresse. Ett steg som tillåter henne att fortsätta med ridningen samtidigt som hon tycker det är fantastiskt att kusin är med och leder. Förhoppningsvis tycker kusinen att det är lika roligt.

Meen, jag ska inte sticka under stolen att jag gärna styr över henne på fotboll eller löpträning. Kanske dans, så länge jag inte behöver stå där och vara partner.

Fast då styr jag ju hennes val av aktiviteter. Hennes intresse i livet och det som ska berika just hennes vardag..

Svår balansgång det där…

 

Single Post Navigation

Kommentera

