Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Grattis Morfar!

Idag fyller min absolut största favorit bland favoriter år. Morfar, 102! Grattis.

För två år sedan blev han hundra. Och han tänker verkligen inte stanna där. Han pratar om 105-årsfesten. Hur många tror vi kommer då? Vill Roland Cedermark ställa upp även denna gång? Vad blir det till mat och vilka presenter vankas?

Han är bra, min morfar. Självaste Astrid Lindgren borde ha dyrkat honom. Skrivit in honom i en av sina böcker. Varför inte en rövarhövding? Eller Paradis-Oscar med dragspelet på magen. Full av hyss och livsmod är min morfar. Visst, tröttare idag än vad han var för ett par år sedan, men hej, 102 liksom. 102 och han har absolut störtkoll på vem jag är när jag ringer. Vad Mr Underbar heter och han frågar alltid efter mina barn. Undrar om vi ses till sommaren.

Till sommaren… Goa Morfar. Ja, det hoppas jag verkligen. Din livstro och framtidstänk har skänkt mig stor glädje genom mitt liv. Du stannar aldrig upp, nöjer dig inte med ett ”jag är ju gammal” och sätter dig framför tvn. Du ser fram emot varje dag med lika stor begeistring. Är alltid lika villig att lära dig något nytt. Lika nyfiken och glad. Jag vill vara som du. Precis som du. Och lika musikalisk. Det önskar jag mig i julklapp.

Och glad. Så magen hoppar och skrattet kluckar. Så glad. Kanske inte jämt, men oftast och gärna när det är barn i rummet.

Sötaste Morfar. Stort grattis på din födelsedag och vi ses till sommaren.

Morfar

Single Post Navigation

Kommentera

