Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Fotografering påbjudet

Här går jag och funderar på allvarliga saker som vilken klänning jag ska ha på releasefesten och hur snygga mina överarmar ska vara då, när förläggaren mailar och ba´”Boka in tid hos fotograf. Jag ska ha bilderna innan 20 januari”.

Eehh…

Jag har precis klippt av mig allt hår. Det är grått och kort. Jag hade planer på att svulla under julen och ansiktet har inte träffats av solen på väldigt länge. Ögonbrynen behöver plockas (ansas? rensas? göras om?) och kläder behöver införskaffas. För att inte tala om de där överarmarna. Stora är de, men inte är det av muskler.

Januari blev plötsligt väldigt väldigt nära.

Och sedan mailar hon ett nytt förslag på ”Lova”-omslaget. Jag bara stirrar på det och inser att det faktiskt sitter folk som jobbar med mitt manus. Ser till att det blir en bok. Jobbar fram ett utkast för att sedan förkasta det och börja om på ett annat. På deras arbetstid. Jag är full av beundran och samtidigt darrande av skräck. Eller är det av rädsla? Eller av ovetskap? Jag är inte helt säker.

Säker är jag i alla fall på att jag inte gillar att gå till fotograf. Gillar inte att vara med på bild överhuvudtaget. Det finns ytterst få bilder av mig i våra fotoalbum (ha! som om jag vore en sådan som hade ett album. Jag menar i osorterade högar i en skokartong eller osorterat i en mapp på datorn (utan back-up)) och ytterst få kommer det att förbli.

Tills i januari alltså.

Förslag på klädsel? Den skulle visst vara enfärgad…

Single Post Navigation

10 thoughts on “Fotografering påbjudet

  1. Min pappa brukade protestera: ”Det här sa de inget om i kyrkan!” Det är kanske samma sak med förlagskontrakt?

  2. Aha – så man får ordna egen fotograf … alltså inga förslag från förlaget.

    Färg? Ta en som du verkligen gillar så att du känner dig bekväm. Sist jag såg dig var du jättetuff i det kortklippta håret och det talade jag om också 🙂

    • Nej då, mitt förlag mailade över fotografnamnet men bad mig boka in tid. Jag vet inte varför jag inte hade sett det komma. Som sagt, jag har ju bara releasen framför ögonen hela tiden så allt däremellan får visst komma som stora överraskningar hela tiden.
      Ja, det sade du och jag var glad hela vägen hem! Tack igen för att du påminde mig om det!

  3. Men halåEva !!!!!!!! Du är så fin och behöver absolut inte oroa dig..Kul att få läsa din bok sen…spännande…kramar till er alla och GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR.PS. Är såå roligt att läsa dina blogginlägg DS ❤

  4. Jag är säker på att allt kommer att gå alldeles utmärkt. Fotografer brukar vara duktiga på att få en att slappna av. Lycka till!

  5. Du kommer att vara vrålanygg på bilderna och så kommer du att stirra på dem och tänka ”herregud är detta jag?” För det är det som yrkesfotografer är duktiga på, att få fram det bästa hos en. Välj en mörk färg.

Kommentera

