Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

20 och 10..?

Jag lade in ett tidigare inlägg angående felsägningar. Spelade lite bonuspoäng på äldsta sonen som ”stavar lite fel i hjärnan.”

Man ska, som allmänt bekant sagt, aldrig kasta sten i glashus…

Inlägget hinner knappt lägga sig tillrätta i cyberspace förrän kommentarer trillar in om saker jag slänger runt omkring mig.

Saker jag inte ens har funderat på. Inte ens visste. Som hur jag uttalar årstal till exempel.

Tydligen säger jag 20..och..10 när jag ska säga ett årtal. Inte tvåtusentio, som alla andra tydligen gör. Nej, tvåtusenochtio. Väldigt logiskt och helt utan att jag tänker på det.

Det gäller för alla årtal för 2000-talet, men verkligen inte för 1900talet. Det låter ju verkligen konstigt att säga nittonhundraochåttifyra. Verkligen väldigt konstigt. Så det säger jag inte. Men tydligen är det inget konstigt alls att säga tvåtusenochtolv. Hur logiskt som helst.

Fråga nu till er alla. Varför gör jag det? Språkförbistring? Lättja? Osmarthet? Vad? Någonstans måste det ju komma ifrån. Jag har ju inte hittat på det själv. Så hittigpåig är jag verkligen inte.

Förslag?

Single Post Navigation

6 thoughts on “20 och 10..?

  1. Likheter med danskan…

  2. annejons on said:

    Det är väl en del av din charm…:-)
    Åtminstone brukar jag hänvisa alla min små egenheter till charmen, det funkar bra att skylla allt på den!

  3. Äh, det är ju bara gulligt att alla inte säger lika. Jag har antagit att det är danskan som spökar.

Kommentera

