Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Samma bilvisa varje år!

Ja, det snöar i Sverige runt vintertid. Ja, det blir halt och moddigt på vägarna. Nej, det är helt orimligt att plogbilarna ska hinna med hela Sverige på ungefär samma tidspunkt, på ungefär alla vägar. Ja, det är gärna mörkt när man åker till jobbet och hem igen. Ja, vindrutor behöver isas av innan man tillåter bilen ge sig ut på vägen för att beblanda sig med andra bilar med människor i.

Men ändå! Samma visa varje år. Alla blir överraskade av första snön och halkan. Naturligtvis är vinterdäcken längst bort och in i garaget/förrådet/svärmors källare. Naturligtvis gick man ändå inte upp tio minuter tidigare den morgonen nyheterna varnat för snömodd hela natten så man stressar till dagis och jobb som om det rådde sommarväglag.

Endera dagen när jag körde hem från jobbet tog det över en timme i förhållande till den vanliga kvarten. Det var köer på grund av olyckor (i flertal alltså) på alla vägar. Att säga att det var halt var en underdrift. Det brukar vara lite kaos så där de första dagarna när snön faller ned.

Kan bara inte låta bli att fundera över vissa av dessa olyckor. Faktum är att jag är fascinerad över att mängden olyckor inte är fler. Det är ju inte så att det inte finns ett gäng väldigt intressanta bilförare på våra vägar.

Ta idag till exempel. Hela dagen har de varnat för halt väglag samt moddigt. Länsbussar var inställda på grund av vädret och olyckor stod att finna precis överallt i länet. Jag tänkte att folk nog hade lite koll nu, ett par dagar in i vintern.

Så naiv. Så korkad…

Skulle köra på en väg med en del rondeller. Halt som bara den. Vi kröp fram i 30 km/tim. Tänkte att det var ju rätt bra att trafiken faktiskt tog hänsyn. I en lång kö körde jag långsamt in i en rondell. Bara för att bli tutad på. Å det grövsta. Han (ja, en han. Det hann jag se eftersom han körde om och visade mig fingret genom snöigt fönster) sladdade om mig mitt i en rondell för att sedan kasta sig vidare på vägen. Allt för att tuta på nästa person som var så elak att spärra hans väg.

Tio minuter senare ligger jag på landsvägen. Vanligtvis 90 km/h. Inte idag. Vi pinnade på i 50 och var rätt nöjda med det. Vid ett tillfälle seglade bilen sin egen väg och det var bara att haka på. Som tur var ville den inte ned i diket.

Så kommer de där andra människorna. Som verkar ha en annan väderprognos, superdäck och andra glasögon. Som kastar sig ut i snömodden, kör om vid krön för att sedan inte komma tillbaka (hallå! Det var liksom snömodd!) varav (hello…. igen….) tuta för att få komma tillbaka in i filen igen. Inte bara en sådan förare existerar ute på vägarna. Tre bara idag. Under min transport hem. Det är bara att gångra på med antalet förare per dag per väg per väderlag.

Vi andra, icke-superbilförarna i vår hjärna, bromsar ju snällt upp, släpper in den där superbilföraren-i sin-hjärna i filen. Möjligt svär vi inne i kupén av irritation och rädsla, men man bereder vägen för idioten. Allt för att förhindra olyckor på sig själv och andra.

Vad vore inte vintertrafiken utan dessa barmhärtiga medtrafikanter som fixar och trixar för att superbilförarna-i-deras-hjärna ska få komma hem två minuter snabbare. Eller rättare sagt, får komma hem överhuvudtaget.

Ska vi inte bara coola lite? Inse att vi bor i Sverige, accepterar dess väderlag som växlar lika mycket som mitt humör och så kör vi därefter. Så att alla får komma hem till nära och kära. I tid och utan med hjärtat i halsgropen för att någon pressat gränserna.

Ska vi tumma på det?

Single Post Navigation

4 thoughts on “Samma bilvisa varje år!

  1. Du är klok. Jag är helt enig!
    Skulle på möte i Stockholm idag. Gissa om det blev inställt.

  2. ”Föraren blev överraskad av halkan”. Överraskad? I år igen? Nä, jag håller med dig, bättre att komma fram senare än inte alls.

Kommentera

