Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Underbara nyvunna kunskap

Jag tror jag minns den där känslan. När man lärde sig något som man trodde ingen annan i HELA världen visste. Känslan av att vilja sprida kunskapen vidare. Få alla att veta exakt samma sak som jag, för det var stort och nytt. Och man växte ett par centimeter till.

Igår kom Lilla Hjärtat till köket. Jag såg redan på hans gång att han hade något mäktigt att säga. Han stannar upp, drar ett stort andetag och ser på oss.

”Vet ni vem Barack Obama är?” Han väntar uppmärksamt på svar. Uttalet Barack Obama har han övat på ett tag, det syns på sättet han säger det. Jag kan lätt föreställa mig hur han har suttit i soffan och viskat namnet för sig själv.

Vi säger att vi nog har hört det namnet förut.

”För på Lilla Aktuellt säger de att han blev vald till president (återigen ett ord jag kan se han övat för sig själv en del) i USA. Han, Barack Obama. Han är bra.”

Sedan går han med rak rygg och viskar president och Barack (som ju är ett rätt trevligt ord när man tänker efter) hela vägen in till sitt rum. Väl där ropar han på Sötnosen som beredvilligt kommer springande. Samma uttalande till henne. Fast hon har aldrig hört talas om honom. Så Lilla Hjärtat får förklara, drar fram jordklotet och visar var USA ligger. När han ändå är igång visar han Madagaskar och Australien. Sötnosen nickar och ser beundrande på all kunskap.

För visst är kunskap beundransvärt och klokt att samla på sig så mycket som möjligt? Visst är det cool att få sprida det man vet vidare, ge andra kunskap och kasta ljus över vår mörka värld?

Det ska bli roligt att få följa de små liven på deras livsväg.

Single Post Navigation

4 thoughts on “Underbara nyvunna kunskap

  1. Vilken härlig storkille du har! Och imponerande jordglobskunskaper! Jag tror vi får träna lite här hemma minsann…

    • Alltså, det där med att ha en karta i köket över hela världen is da shit! Jag tror han är bättre på både kartor och världsdelar än jag (vilket ju inte är så svårt).

  2. Valdigt sot! Och jag kanner verkligen igen det dar. Later mycket som Maarten for nagra ar sedan 😉

Kommentera

