Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Historiens vindslag från en söt dam

Sist jag var i Skåne fick jag den stora äran att träffa frun till nu avlidne Gösta Hallqvist. Han var motorcykelordonnans åt vita bussarna under andra världskriget. Tillsammans skrev de en bok om hans upplevelser.
En sådan dam! Runt de nittio, helt klar och med den skönaste humorn och självdistans. Hon bjöd på anekdoter ir deras liv tillsammans och hur hon såg på vita buss- aktionen. Det blev mycket inskrivet i anteckningsboken.
Mest av allt ville jag ta den lilla fågeldamen och stoppa ned i handväskan. Kunna ha med henne var som helst. När jag behöver ett gott råd kan jag bara stoppa ned handen och hänta upp henne. Be henne berätta en historia och få skratta lite.
Enkom hennes liv är värd en hel bok i sig!

20121101-231511.jpg

20121101-231625.jpg

Single Post Navigation

Kommentera

