Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Respons från testläsare idag!

Idag väntar respons från ytterligare en testläsare. Jag vet att hon har jobbat igenom responsen grundligt och eftertänksamt. Det rör mig lika mycket att någon faktiskt har lust att läsa igenom  mitt alster. Mitt lilla utkast på 287 sidor. Jag vet att hon kommer komma med väldigt bra kritik. Det kommer pratas tempoväxlingar, tilltajtning av dialog och fördjupning av karaktär. Stryka onödiga ord som så och ju. Få någon att ta sin väska istället för hans. Sådana saker.

Någonstans hoppas jag också på en gnutta beröm. Kanske ett ”låt golfklubborna ligga på hyllan ett tag till. Bara du får till hantverket så finns det något där.”

Och jag vet att jag kommer åka ned under isen ett par dagar efter responsen. Oundvikligt kommer det vara så. Jag dippar, surar och tänker mig att lägga ned hela projektet. Hänger läpp som skymmer sikten över tangentbordet.

Med andra ord, vi hörs på andra sidan isen. Om ett par dagar. När det är dags att kavla upp ärmarna igen. Tillbaka till datorn kommer jag alltid!

Trevlig Allhelgonahelg!

Single Post Navigation

8 thoughts on “Respons från testläsare idag!

  1. Spännande! Jag försökte få testläsare till min förra roman, men ingen orkade. Jag ska göra ett nytt försök med min nya, tror att intresset är lite större nu eftersom den förra blev antagen. 🙂

    • Är det sant??! Jag hade inte problem med att få testläsare. Spred ut dem från etablerade författare till wannabee-författare samt personer ur ”min” målgrupp. Det stora problemet är att idissla i sig kommentarerna, acceptera att de har rätt, ändra om på allt och samtidigt fiska upp självförtroendet ur skorna. Lycka till med ditt manus!

      • Etablerade författare!? Några sådana kände jag inte när jag var wannabe. Jo en, Peter Kihlgård, men honom har jag en sådan sjuk respekt för att jag inte ens har vågat fråga om han har läst min debut. Jag har väl helt enkelt slöare kompisar än du, kanske.

      • Då kanske det är så att jag helt enkelt inte har någon respekt… 🙂
        Skämt å sido. Det har varit enormt vettigt och viktigt att få respons från hela spektrat, så att säga. Trots mina läsares olikheter har de haft många gemensamma kommentarer, så där blir det till att göra om, göra rätt. Man vill ju både passa in i målgrupp som bland yrkeskåren redan från början.
        Det bästa med denna nya skrivarvärld för mig har just varit alla nyfunna vänner. Nej, särskilt slöa är de inte. Jag har en gedigen redigering framför mig. När jag väl bestämt mig för att komma upp över isen och kavla upp de där väldigt långa och strama ärmarna…

  2. Hittade hit via Debutantbloggen och ser till min glädje att inlägget handlar om testläsare. Jag har nämligen mitt lilla (ca 20 000 ord) barnboksmanus ute hos sex testläsare. Vänner och bekanta. Tycker det är olidligt jobbigt att vänta på respons! Hur länge tycker du jag ska ge dem? Har inte sagt ngn tid, men nu har de haft drygt en vecka på sig och jag tycker det har gått en evighet 😉 Vid det här laget tror jag redan att de tycker att manuset är värdelöst och inte ger respons för att de inte vet hur de ska dissa alltihop på ett snällt sätt. Patetiskt jag vet! Jag har nog fått vänta-på-respons-sjukan!!

    • Haha! Är inte allt med skrivandet en enda sjukdom.. 🙂
      Vad roligt att du är klar med ett manus, grattis! Förstår absolut att du otåligt väntar på respons. Gav du dem frågor du gärna ville ha svar på? Typ är konflikten trovärdig eller funkar min gestaltning. Oftast har läsare lättare att förhålla sig till kritik (bra o dålig) ifall de har riktlinjer. Dead line är också en bra grej. Mitt manus var långt (287 s). Gav mina läsare två (2!!!!) månader. Naturligtvis ville jag att de skulle vara klar på två dagar. Så blev det inte, men i slutändan blev det bra. Nu är det bara att kavla upp ärmarna… Lycka till!

  3. Ja, det är jobbigt när inte ens vänner orkar läsa manus. Jag var med om precis detsamma och bloggade om det här, om ni inte redan har läst det: http://debutantbloggen.wordpress.com/2012/01/17/sa-blev-jag-antagen-del-1/

    • Det är helt sant. Hittar man en lektör man passar ihop med är det guld värd (och, guld även som i att man får pynta en slant). Man ska ha en som ger en både ris, ros och förslag på förbättringar. Som gör att man börjar brinna för sin berättelse igen och vill inget hellre än att sätta sig ned på den breda baken och skriva, skriva. Göra om, göra rätt, skicka iväg och verkligen tro på att man får det där antagningsbeskedet. Om inte annat så det där positiva refuseringsbrevet.
      Att låta ens vänner och bekanta läsa är ju en del av målgruppen, men man kan inte räkna med att de är lika ärligt kritiska som en lektör. Jag har haft tur bland mina testläsare, jag inser det nu. Eller tur, de är ärliga… Jag faller ned under isen av deras ”förslag på förbättringar”, tänker att det här går aldrig. Surar, spottar och svär (det är den fasen jag är i just nu), lägger ned hela projektet, ägnar tid åt MBA eller trädgården (skräck och hu!). För att sedan läsa deras omdöme igen. Inse att de faktiskt säger att de gillar karaktärerna, drivet och stora delar av historien. Att mycket handlar om det rent hantverktekniska och med olika tekniker kan manuset lyfta.
      Som sagt, så långt har jag inte kommit än för Manus 2, men jag räknar med att jag landar där om ett par dagar (veckor) och sedan får Ingrid och Nate komma fram i ljuset igen.
      Trevlig helg!

Kommentera

