Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Först kommer ettan, sedan kommer tvåan, sedan… Nope!

Som tidigare nämnt är min skrivna ådra skolad ur den vetenskapliga genren. Den gör kanske inte underverk med att arbeta med karaktärer, djup och gestaltning. Istället ska det vara vagt, lovande och säljande. Allt i samma paket.

I den genre, den naturvetenskapliga, draget åt medicinhållet, måste först artikel nummer ett komma ut för att överhuvudtaget få nummer två att komma på frågan. Det var gärna en röd tråd. Bevisa först att denna metod fungerar. Artikel ett visar det. Bevisa sedan varför detta är en bra metod att använda sig av. Artikel två skrivs som bevis på detta. Osv osv.

När jag tog mig an min hobby, skrivandet, hade jag detta i huvudet. Att ”Lova” måste först bli accepterad och klar innan de andra manuset fick lämna hårddisken, möta solljuset och testa vingarna. Så var det bara. Inget annat var diskuterbart. Nej, Lova och Ingrid har absolut inget med varandra att göra. De känner inte varandra, har aldrig sett varandra. Inte heller befinner de sig på samma världsdel. Ändå trodde jag på att det skulle vara så.

Så gick jag på skrivkurs med Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck, där Johanna just berättade att hon hade en tre-manus-plan. Med andra ord, hon skulle skriva tre manus och om inget av dem gick hem skulle hon lägga ned. Hon hade handlingarna klara till alla tre men satsade på ett i början. Som hon skickade in och fick accepterat. Det var ju bra, och det var dessutom en bra bok. Men det var där jag fattade det. Att Ingrid visst kan vingla iväg till förlagen fast Lova ligger i lådan. Eller vita bussarna kan ge snålskjuts åt damerna när den har kommit ut.

Det gav energi, kan jag lova! Speciellt när jag inser hur mycket mitt skrivande utvecklas varje gång jag sitter vid datorn. Jag läser böcker på ett helt annat sätt nu. Söker igenom hantverket, lägger på minnet och hanterar på mitt sätt. Funderar över det logiska och så var det där med grammatiken.

Lova ligger på två förlag nu. De har tackat för inskicket men sagt att det kan ta tid att få svar. Det är helt okej. Lova ska ingen annanstans just nu. Hon har det bra där hon är med sin Chris. Det är Ingrids tid nu. Samtidigt som jag skissar på vita bussarna som frustar i bakgrunden. Dags att svepa ut Ingrid från white boarden i källaren och linjera upp den tre-hövdade handlingen under det brinnande kriget. Dags att släppa ut karaktärerna på grönbete och se hur de beter sig då.

Med andra ord. Strama ihop, ändra om i ”Här & Nu”, sända iväg den bruden till förlag för att sedan kasta sig över Manus tre.  Jag har lovat ett manus till, den om morfar, men sedan är min manushandlingsplan till ände. Nappar ingen på något av dessa manus är det dags att se sanningen i det oblekta vitögat och även inse just sanningen. Att ingen vill läsa, än mindre utge det.

Meen! Inga sådana tankar just nu, tack så mycket Televerket. Vi tar det vid Manus 4.

Nu, manus 2-redigeringsträsk!

Single Post Navigation

7 thoughts on “Först kommer ettan, sedan kommer tvåan, sedan… Nope!

  1. Eller hur!? Sedan är det bara att stänga kranen för kreativt flöde…

Kommentera

