Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Fyrtio graders feber inger respekt inför livet

Nästan exakt klockan två igår eftermiddag slog den till. Febern från helvetet. Innan hade jag ont i halsen och frös så där lite ruggigt som man gör när man är förkyld. Satt uppkrupen i sängen med datorn och knäet och arbetade. Det gick rätt bra.

Tills febern slog till. Jag frös. Ni anar inte hur jag frös. Tänderna skallrade i takt med att sängen. Beslutet blev ett väldigt varmt bad.

Det vara bara det att jag frös när jag låg i badet. Det var då jag förstod att jag var illa ute. En snabb check på tempen visade 41 grader.

Sist jag drabbades av en influensa av detta slag var samma dag som tsunamin slog in över Thailand. Jag minns att jag satt vid köksbordet på morgonen och hörde på radio. De rapporterade om en flodvåg men inga hade rapporterats skadade. Jag minns att jag tänkte att det var ju trist, så där mitt uppe i julfirandet. Inte så långt efter det uttalandet slog febern in. Slog in som en flodvåg i mitt inre och däckade mig totalt. Jag låg i min säng och yrade, kämpade med både led- och muskelsmärtor samtidigt som radion rapporterade om allt fler döda och saknade. Min feber blandade ihop de olika världarna. I drömmen låg jag på stranden i Thailand med benen i vattnet medan drunknade kroppar slog mot mig.

I det där halvmedvetslösa tillståndet är det läskigt att vara ensam hemma. Tanken att vara ensam ifall något skulle hända. Tänk om jag inte vaknade upp mera? Tänk om febern slog slint? På grund av medicinintag under denna tid fick jag inte heller ta febernedsättande så det var bara att rida ut stormen. Mr Underbar firade julen hos sin familj (jag har alltid varit noga med att man inte firar jul tillsammans innan barn finns i bilden). Som de flesta sjuka gärna vill så ringde jag min mor. Snyftande förklarade jag läget. Tror nog jag nämnde något om Thailand under det samtalet också.

Hon kom på direkten. Hade med sig sängkläder och lade sig på kökssoffan under natten. Servade med vatten och apelsin. Ringde sjukvårdsrådgivningen för att höra ifall det fanns alternativ till febernedsättande när nu den medicin jag tog var så leverskadande och helst skulle inte levern ha fler påfrestningar. Rådet var att det inte fanns något råd. Duscha kallt, håll rummet svalt och hoppas på det bästa.

Igår låg jag utslagen i sängen från klockan 14 till 20. Till trots av en mängd febernedsättande vägrade febern att sätta av nedåt. Flera gånger ville jag ringa min mamma. Be henne komma och sova på kökssoffan igen. Ge mig lite vatten och vaka över mig. Istället väntade jag på att Mr Underbar (som har ryggskott) skulle komma hem med bullerkusarna. Jag var rädd för mitt egna medvetande som flöt runt mellan dimman och verklighet. Manusen blandade sig i huvudet så att Ingrid pratade med Chris och Lova slog sina lovar runt Nate. Samtidigt som jag väntade och väntade på Mr Underbar. Bara flytta på huvudet och titta på klockan gjorde mig illamående så jag låg där jag låg. Utan dricka, utan mat och utan vak.

Runt klockan 18 tyckte jag att det skedde en förbättring. Kände mig lite kry. Tog tempen. Ja, den hade gått ned. Till 40.4.

Natten har varit lång och svettig. Naturligtvis ville barnen sova i vår säng. Naturligtvis är extrasängen nedmonterad för vi håller på att renovera det rummet. Naturligtvis har Mr Underbar ryggskott och morrar sig fram i vardagen.

Och naturligtvis kommer jag troligt missa årets viktigaste möte i Grannlandet. Det där mötet jag glatt mig till länge. Ska iväg till läkare idag för att få ett intyg ifall jag måste ställa in flyget. Jag hoppas fortfarande, men det ser mörkt ut.

FAST, idag är febern inte så hög. Det är alltid något att glädjas åt!

Single Post Navigation

Kommentera

