Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Ska vi åka snart?

Klockan fyra kom Sötnosen in till oss.

”Ska vi åka till farmor och farfar nu?”

Frågan var inte helt obefogad. Väskorna är packade och matsäcken står i kylen. Biljetterna ligger i tryggt förvar och underhållningen är med. Idag, efter dagis, tar jag två barn med mig på tåget och slingrar mig ned över södra Sverige. Medan jag jobbar ska farmor och farfar passa barn. Vi har sett fram emot den här resan väldigt länge. Barnen än längre och än mer intensivt.

De sista tre veckorna har jag hört ”Ska vi åka till farmor och farfar nu?” Jag har räknat på fingrarna, ordnat med krysschema, hittat på aktiviteter så de glömmer bort frågan. Hela tiden återkommer ”Ska vi åka till farmor och farfar nu?”

Jag minns den där otåliga väntan. Hur det kröp under skinnet när man väntade. Det enda man kunde göra. Att vänta. Hur man än försökte underhålla sig så låg det där i bakhuvudet. ”Snart så”, ”när jag är klar med det här så”, osv. Hur man låg och vred sig på natten bara för att man väntade. Och ofta, längtade.

När jag gick på jobbet i morse bröt Sötnosen ihop för hon ville inte på dagis. Hon ville åka nu. Nu genast. Inte efter dagis. Hon orkade helt enkelt inte vänta längre. Hon ville upp på det där tåget som vi pratat så mycket om. Där man få rå om sin mor i hela sex timmar. Se på film, läsa bok och spela spel. Äta smörgås och se ut genom fönstret. Fråga saker som ”Är vi inte framme snart?”, ”Kan vi få en glass? och ”Varför ser han/hon ut så där?”

Om ett par dagar växlar frågan om till ”När ska vi åka hem?”

Denna eviga otåliga väntan i livet…

Trevlig helg och vi hörs på andra sidan resan.

Single Post Navigation

2 thoughts on “Ska vi åka snart?

  1. Jag kommer ihåg precis hur det kändes. Och hur outhärdligt långt bort i tiden saker kunde vara. Som julafton tillexempel, vansinnigt långt var det ju till nästa julafton när man var en tvärhand hög. Och nu ba,”shit, julafton IGEN?! Var det inte en alldeles nyss?”.

    Hoppas ni får en härlig helg!

Kommentera

