Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Respons från en testläsare

För ett tag sedan sände jag iväg manus 2 ”Här & Nu” till en lektör samt fyra (4!) testläsare. Ja, jag vet. Det var lite väl maxat, men det blidde så. Jag är rätt bra på att lägga väntan på hyllan. Går inte runt och oroar mig. Funderar på svar eller kommentarer. Det är tur det på många sätt. Det hade blivit väldigt mycket bitna naglar då.

I första vändan fick jag svar från en testläsare att historien höll de sidor hon läst. Karaktärerna var trovärdiga och gestaltning var okej. Däremot  behövdes det jobbas en del med tempoväxlingar och annat för att få till det. Hon erbjöd sig att skriva om två-tre sidor för att förklara närmare vad hon menade.

Ja, jag gick ned med flaggan. Totalt och genomdippad i sumpen. Det är så typiskt mig. Jag vill verkligen ha kritik, både högt och lågt. Jag vill verkligen det. Jag förväntar mig inte ”det här är nästa nobelpris” eller ”det här är ta mig tusen det vackraste jag läst sedan konfirmationen.” Jag gör inte det. Jag suktar efter lärdomar och läxor. Faktiskt. Ser fram emot att läsa de omskrivna sidorna och fundera över vad hon menar. Och sedan göra de resterande 287 sidorna.

Så jag har dippat ett tag. Inte så konstigt på många sätt. Brukar ju göra det var och varannan dag när det kommer till skrivandet. Själv har jag valt att kalla det post(at)-manustilltestläsare-syndrom. Finns säkert ett latinsk namn för det också.

Idag kom respons från en annan testläsare. Tio minuter efter att hon hade läst ut sista sidan. Denna testläsare har också läst ”Lova”.

Saxat direkt ur mail:

Man kan verkligen, verkligen se att du har utvecklats språkmässigt. Är det kurserna, utbytandet med dina nya vänner eller bara ökad erfarenhet så har det oavsett vad gett resultat. Shit så mycket bättre du har blivit!! Nyanser, gestaltningar, personkaraktärer, dialoger och till och med grammatiken är markant mycket bättre. Tror bara jag såg 3 tillfällen av hans/sitt/hennes/sitt-misstag 🙂

Jag kan inte annat än hålla med. Manus två är bättre. På väldigt många plan. Nu läste visserligen testläsaren Lova 1.0. I skrivandes stund befinner sig Lova i version 4.0 och jag har inga problem med att uppgradera henne. Jag gillar att testläsaren såg skillnaden i språket. Jag vet inte själv vad som hände, men Ingrid hade bara en annan röst än Lova. En röst som genomsyrade hela manuset. Så var det bara.

Sedan hade testläsaren ett par förslag och frågor. Frågor om morfadern bland annat. Varför han var så paradoxal. Och jag bara: mäh! han gillar ju inte utlänningar ju! Och så kommer jag på att jag inte skrivit det någonstans. Han bara är det för mig.

Det är bra grymt att ha testläsare. Sådana som inte levt med mina karaktärer dygnet runt och vet exakt vad de tänker. Det är grymt att de idds läsa igenom, skriva om och komma med tankar. Fundera på händelser och det realistiska i att just en kille ställer ingående frågor om ett förhållande. Typ. Det är så roligt.

Nu ska jag bara vänta in de andra svaren. Hoppas jag är lika mycket över ytan då.

Single Post Navigation

2 thoughts on “Respons från en testläsare

  1. Kul med positiv respons! Grattis! Undertecknad testläsare har gått i ide. Återkommer efter tenta…

Kommentera

