Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Nu fattar jag varför man skulle igenom matten i skolan

MBA har dragit igång rejält. Denna gång är det inte att summera historiens vindslag. Inte heller hur organisationer är uppbyggda och hur man tänker runt målsättningen på företaget.

Istället är det ”Managerial Economics” och ”Corporate Finance”. Det betyder matematiska formler. Själva teorin är ganska logisk. Man har en produkt. Har man många av den och efterfrågan är stor kan man sätta priset därefter. Speciellt om man är ensam på marknaden. Har man få produkter och efterfrågan är stor, ja då har man en hit.

Allt det går att räkna ut. Om man bara kunde komma ihåg skolans matematik.

Hemma hos oss är det Mr Underbar som står för matematiken. Nu läser han ut x och stoppar in y utan att tveka medan jag fipplar med telefonen (där jag har miniräknaren). Med glada steg drar han fram gigant-Texas och hamrar in siffror. Ler brett och slår sig för bröstet när svaret blir rätt. Själv blir jag mest gråtfärdig.

Visst, jag var inget matte-geni. Inte alls. Jag förstod liksom aldrig meningen med det. Visst, procent fattade jag ju. Det är viktigt när det är rea. Väldigt viktigt då. Derivera? Nope… Ser inte meningen alls. Spelar ingen roll vad teoremet bakom var. Det är bara en massa tvåor som ska flyttas ned, bokstäver som försvinner och svar som ska strykas under. Fattar det inte.

Nu vet jag att det var till MBA som derivatan (och säkert också integralerna, men jag har bara kommit till kapitel 4 så..) försvann. Det var där den behövdes. När man ska räkna ut Marginal Revenue behöver man det med hänsyn till Q. Jo då. Det fick jag reda på. Jag tar hänsyn till Q, flyttar ned en två, gångrar med några siffror i närheten och  kollar facit.

Tjugo år efter jag gick ut skolan. Grundskolan alltså. Då fick jag användning för derivatan. Tänk, den som visste det då. Då kanske jag hade lyssnat lite mera…

Single Post Navigation

3 thoughts on “Nu fattar jag varför man skulle igenom matten i skolan

  1. HJÄÄÄÄÄÄLP! Kanske är lika bra att jag inte ens öppnat böckerna än…

  2. Pingback: Hjulen snurrar men hamstern är död « Mellanbarnet

Kommentera

