Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Vem vill läsa in min bok?

Just nu pågår en faslig massa omröstningar på böcker som ska läsas in som ljudböcker. Jag är mer och röstar för glatta livet på de jag känner och vars böcker jag gillar. Än så länge har alla vunnit. Känner mig nästan lite ärad. Som om min röst faktiskt gjorde en skillnad för andra.

Nu drar nästa kampanj igång. Nu ska man rösta på de vinnande bidragens inläsande röster. På hemsidan kan man höra förslagen. I ett fall är det författaren Lina Arvidsson själv. Klart jag röstar på henne. Det är ju tummis på det! Kan mycket väl tänka mig hennes röst passa för hennes egna personer och livsöden i boken. Hans-Olov Öberg har jag kort pratat med samt lyssnat på en spännande föredrag om ”Sagan om Esbjörn Svenssons Trio”. Han har en sjukt bra radioröst, minns jag att jag tänkte genom hela föredraget. Han skulle med fördel läsa in miljarders ljudböcker. Jag skulle lyssna på varenda en.

Så började jag tänka. Visualisera, har jag hört det heter. Min bok blir accepterad. Utgiven på förlag. Uttagen i tävling till ljudbok. Jag vinner den tävlingen och jag skålar i bubbel och fäller en liten tår (när ingen ser, förstås). Då frågar folk: ska du själv läsa in boken?

Och jag bara: VA!? Ärligt?! Skulle jag?

För det första: jag gillar inte min röst.

För det andra: jag låter alltid som om jag är lättare kissnödig och toaletten är bakom den låsta dörren och ska bara hitta nyckel och samtidigt låtsas som ingenting medan jag pratar med grannen. Fort alltså. Jag pratar väldigt fort.

För det tredje: jag vet knappt hur man läser sagor för barnen. Det här blir liksom en dimension större.

För det fjärde: jag ska inte stolta med att jag har många sexscener i min bok. För det har jag inte. Kanske tio rader. Men de tio raderna skulle jag sannerligen inte sitta och läsa högt för någon. Än mindre ensam i en studio med stora hörlurar på mig medan svetten rinner ned längs ryggen. Noll och nix!

Så, vi hoppas på att det där med manus faller förlagen på läppen och publicerar det. Vi hoppas på att boken kommer ut i 2013 (ni hör vad jag kan visualisera mig!). Ljudboken kommer lagom till pocketen drar in över marknaden.

Inläsare? Tja, Babben är rätt cool. Det skulle fungera. Eller hon Katarina Ewerlöf. Hon har schysst röst. Eller Lotta Bromé. Hon är ju störtskön. Jag tror hon både kan leva sig in i Lovas och Chris liv utan mankemang och krusseduller.

Japp! Så får det bli. Vad skönt. Då har jag tagit det beslutet!

Single Post Navigation

Kommentera

