Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Hur gammal kan en 102-åring bli?

Släkt och familj är ju svårt att komma undan. Vare sig man vill det eller inte. Det behöver inte ens vara blodsband. Bara man känner sig som familj. Ibland kan det hjälpa i vardagen. Ibland kan det stjälpa. Oberörd lämnar det ingen.

Jag har alltid varit fascinerat av familj-konceptet. Allt från den stora bullriga byllerbyn till ensamma mamman. Alla har en relation till någon på något sätt. Det sättet förhåller man sig till i alla sina andra förhållanden. Fram tills man kommer på att man gör det och kan jobba på det.

Ja, lite väl pretto, skrivet lite väl enkelt, men ni fattar tugget.

Ett program jag bara inte vill missa är just ”Du vet väl vem du är” (tror jag att den heter. Jag skrev först ”Du vet väl vad du heter” men jag tror det är fel). Kända svenskar som gräver i deras liv, familj och öden. För min del behöver det inte ens vara kända personer. Bara andras liv räcker gott.

Förra måndagen var det Lasse Åberg. Delar av hans familj utvandrade till USA. Till Mora, mer bestämt. Bara där.. Mora i USA. Jag är helt såld. Allt det där krafset som vi svenskar ständigt strör omkring oss. ”Kommer de till Sverige ska de minsann lära sig språket och hålla sig till våra traditioner. Varför inte sprida ut alla getton.” Osv osv.

De utvandrande svenskarna under 1800-talet gjorde exakt det våra invandrare till Sverige gör idag. Bevarar språk och traditioner i ett liv där allt annat är kaos. Faktum är ju att utan utvandringen till USA hade Sverige inte varit den nation den är idag. Så är det ju. I svältens tider då maten inte räckte till alla.

I Mora, USA, stod väldigt många stora Dalahästar runt om på gatorna. Idag, alltså. Än idag. Väggar var målade i svenska färgerna och (OCH) en man pratade svenska med småländsk brytning bara för att hans farfarsfar (tror jag) kom från Sverige. Coolt, tänker vi ju alla. Ascoolt. De högaktar verkligen deras ursprung. Omhuldar den och ser till att den går vidare i generationer. Meen, hur var det nu i våra egna getton?

När jag flyttade till Grannlandet var jag ju inte helt obevandrad i dess kultur. Halvdelen av min familj kom ju därifrån och språket hade man med sig. Det till trots var det helt plötsligt otroligt viktigt att fira Lucia. Mer viktigt än någonsin när jag bodde här i Studentstaden. Så snart jag såg en svensk på gatan var det helt okej att gå fram och prata.

Lasse Åbergs familj hade bytt namn till Oberg. Det var tydligen enklare. Han fick gå runt på Moras kyrkogård där namn som Sjolund, Wikstrom och Andersson vilade sida vid sida. En hel svenskby. Lasse Å fick också besöka just den husgrund som Lasses farfarsfar (eller vad det nu var) lade för väldigt många år sedan.

Som svensk han var fick han ur sig ett stilla. ”Det är…. mäktigt.” Sedan gick han lugnt vidare.

Jag vet han menade det. Jag vet det. Han tyckte det var mäktigt. Asmäktigt, till och med. Som Stig-Helm.. eller jag menar, Lasse bara kan uttrycka det på.

Såg ni programmet med Anders Lundin där svenskättlingar kom till Sverige för att tävla sig fram till en släktträff? Där var det minsann inga ”Det är…mäktigt.” Mera av stilen ”OOOOH MYY GOOOD” samtidigt som tårarna sprutade och händerna fladdrade okontrollerat. För att de fick se en sten som kusinens mosters katt vilat på en gång. Typ.

En ocean av olika sinnesuttryck. Ascoolt, om ni frågar mig.

Manus 4 ska vara just en släkthistoria. Själva synopsis sprack lite på att jag inte kunde få ihop ett släktträd. Det som stressar mig lite är att jag så väldigt gärna vill bli klar med historien så att min morfar får läsa. Det kommer ju till största del handla om just hans liv. Om hans dragspel, dasslockstora händer och det naturliga släktklistret och familjeöverhuvudet. Jag vill att han ska veta att jag forskar i det. Får hans farfar att leva lite igen. Morfar och mormors kärlek bli som ny.

Det är ju bara det att han är snart 102.. Jag har lite bråttom..

Single Post Navigation

Kommentera

