Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Analysen av förstakapitlet från Ann Ljungberg

Det här med bloggen och skrivandet går väldigt mycket upp och ned för mig. Mer ned än upp, ska erkännas. Det liknar inte mig. Jag brukar ha siktet inställt framåt och bara tuffa på. Inte mesa runt så här. Gnälla, fundera och dra tillbaka. Det är inte jag.

Den sista tiden har bloggen fått sig en funderare. Ska den ta så mycket tid? Ska jag sitta på kvällar och skriva mina inlägg när jag kanske hellre ska tvätta eller städa? Ska jag ägna så mycket tid till att fundera vad jag skriva när jag hellre kan skriva manus? Osv osv. I en faslig oreda i huvudet.

Skrivandet har ju inte hamnat på plats nummer ett. Där jag tycker den ska få vara. Jag har knappt öppnat mitt dokument jag just nu håller på med, nämligen manus 2. Det känns inte schysst vare sig mot manuset eller mot mig. Om jag inte vore så otålig hade det kanske varit lättare att acceptera att tiden bara flyter iväg till annat. Kruppbarn, jobb, trädgården, kaos i största allmänhet.

Just när jag sitter där och funderar på att börja spela golf istället (eller dansa jive) får jag ett erbjudande att skicka in mitt första kapitel för analys till Ann Ljungberg. Hon fyllde jämnt och firade med att ge rabatt på massor av tjänster. Jag var inte sämre än att nappa. Första kapitlet med Ingrid i spetsen fick åka iväg.

Igår kom svaret. Eftersom jag är dålig på att analyser saker och ting så publicerar jag det i sin fullhet här. Helt enkelt för att jag är lite mållös. Samt lite så där att jag tänker att golfen (eller jiven) får nog vänta ett litet tag till….

– om du har en stark öppningsmening

”Nu hörde jag nog inte riktigt. Ska du åka ut i världen och leta efter din blivande man?”

Jättekul start! En replik med attityd, som skapar nyfikenhet. Bra!

– om du har intressanta karaktärer

Absolut! Det dröjer inte länge innan jag fått kläm på både Ingrid och Sandra. Deras diskussion är målande och etablerar dem starkt i första kapitlet. Sandra är verkligen häftig, hon har en beundransvärd rakhet och den här kvällen är säkert en vändpunkt i deras vänskap. Kommer hon att sakna Ingrid? (hon kan kanske verka lite känslokall själv om inte den aspekten tas in?) Med resan verkar Ingrid redan ha tagit ett beslut som ligger lite utanför hennes komfortzon och detta kapitel ställer krav på än mer förändring – ett bra motiv att läsa vidare.

– om berättelsen börjar utan uppvärmning

Nej, vi kommer direkt in i avstampet för äventyret med en brännande inre konflikt, utmärkt. (Jo, jag menar att Ingrids inre konflikt är starkare än de gnistor som slår runt Sandras argumentation – men den ger såklat utmärkt bränsle!)

 – om berättelsen hugger tag i läsaren

Ja, innehållet hugger tag i mig – på flera plan eftersom det verkar som om du kommer att skaka om din hjältinna rejält under resan samtidigt som hon redan fått viktiga insikter.

– om din berättarröst känns unik

Du har ett rakt och ledigt språk. Perspektivet ligger tydligt hos Ingrid Bra att kvinnornas röster låter relativt olika, även om det alltid kan fördjupas.

– hur den första konflikten ter sig

Het och härlig!

Sammanfattning

Ett riktigt bra första kapitel! Det var kul att läsa men det finns också en vaghet som behöver adresseras snabbt i kommande kapitel  Ingrid ska resa jorden runt för att hitta en man, Sandra menar att hon ska öppna sitt känsloregister för att bli mer attraktiv. Resan kan bli medlet för båda ambitionerna men det blir viktigt att se hur Ingrid tänkt lägga upp det hela. Har hon gjort research eller far hon vind för våg? Har hon tänkt sig testa samma dejtingmetod överallt eller låta sig överraskas? Nåväl, det är jättebra att läsaren har en massa frågor efter första kapitlet för då vill de läsa vidare!

Om detta är den roman som du fått den sågande refuseringen av (som jag läst på Facebook) är min gissning att själva reseskildrandet fått en större roll än Ingrids mission.

Single Post Navigation

5 thoughts on “Analysen av förstakapitlet från Ann Ljungberg

  1. Jamen, det är ju bara att tuta och köra! Och du – det tar skitmycket tid att golfa …

    • Haha! Ja, golf fattar jag inte ens varför jag tar med i beräkningen som alternativ hobby. Passar mig mycket bättre att sitta på min bak och ge mig ut i min fantasivärld. Nu ska jag bara fatta hur man får ta på en pitch. Och hur man pitchar. Tips på det?

  2. Emaanuel Olsson on said:

    Ddddetta låter stressigt Ann, men jag vet inte var din gräns går. Fast mitt råd är, blir att du skall prova att meditera. Okey att meditera är inte lätt till en början och det finns så många olika sätt. Men om du tar den tid som behövs så börja rätt. Det innebär att du inte skall meditera själv till en början, risken att misslyckas är stor. Jag talar då om Thailaändska Buddismen som går mycket djupt in och tar bort alla onödiga tankar. Det är mycket mycket mer , meen besök prova på Buddha center i Stockholm. Meditera innebär ddå aatt du kommer i ceentrum på digsjälv. Ja jag kann inte skriva mer ännu, jag är en nybörjare, men det lilla jag läst så vill jag bara ffortsätta.

Kommentera

