Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Det där med att läsa böcker

Det är ju lite min grej. Ha en bok med mig överallt. När pastan kokar hinner man ett par sidor, på väg in till jobbet hinns ett kapitel osv.

På sista tiden har läsandet fått ge vika för skrivandet. På bloggar runt omkring i sfären debatteras friskt huruvida man ska läsa mycket eller inget när man skriver. Vissa säger att genom läsningen förstår man sitt skrivsätt, lockas till nya sätt och får idéer att komma vidare på. Andra hävdar att läsandet bara hämmar. Att det påverkar för mycket det egna skrivsättet och personlighet.

I vanlig ton håller jag med båda läger. En riktigt bra bok kan få mig att kasta datorn in i väggen och lova mig själv att aldrig mera sätta en enda bokstav i mitt manus. En riktigt bra bok kan få mig att vridas i plågor hur jag uttrycker mig. Varför kom jag inte på den gestaltningen? Varför har jag inte den vändningen? Nu är den ju tagen. Åhhhhh!!!

En riktigt dålig bok kan få mig att tänka att herre min dag kunde hen så kan jag. Hen blev publicerad (trots att hen inte var Robinsonvinnare/programledare/pilot utan certifikat/välj fritt) och här bytte hen just på perspektivet i rad två utan att tveka. Här var det visst ett hack i historien. Gäsp, vad trist. Händer det aldrig något? En sådan bok får mig att dra fram datorn igen och öppna något att alla mina dokument. Med friska och optimistiska ögon skannar jag igenom fram till mina favoritstycken och tänker: ja, det kanske fungerar. Det kanske blir något det här.

I går läste jag ut en sådan där bra bok. En hjärta-smärta bok med fantastiska karaktärer, historia och gestaltningar. Sådana man bara har lust att skriva ned i en separat citat-bok och smyga in lite här och var i eget manus.

Men mest av allt fick det mig att kasta datorn in i väggen och önska min egen skrivförmåga att dra till Pokkervold. Den kan lika gärna stanna där ett tag för här händer det aldrig något. Jag blir aldrig en del av etern. Min ord kommer aldrig bli andras. Mina karaktärer får stanna där inne i hårddisken utan möjlighet att andas frisk luft.

Tänkta glana lite på tv istället. Den förmågan kan ingen ta ifrån mig.

Single Post Navigation

2 thoughts on “Det där med att läsa böcker

  1. Jag blir nyfiken på vilken bok det är du har läst; känner att jag själv skulle behöva lite ”hjärta-smärta bok med fantastiska karaktärer, historia och gestaltningar”.

    • Tack för din kommentar. Just i detta tillfälle var det faktiskt Kristin Hannah, som har en del bra hjärta/smärta böcker. Just denna bok, Between Sisters, fick sig en twist för mycket på slutet, men berättatglädjen var det inget fel på. Samma väg gick datorn när jag läste Emma Hambergs ”Baddaren”. Så kommer jag aldrig kunna skriva! Så jag läser på, kastar datorn, funderar, lär mig och plockar upp datorn igen. Smärtsam process bara det… 🙂

Kommentera

