Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Hur ska man svara egentligen?

Folk frågar varandra hela tiden nu för tiden: Hur var sommaren? Runt omkring fikabordet. På bussen. På gatan hemma i Byn. Man förväntas svara med ett brett leende: Superhärlig! Jag bara njööööt! Långa lata dagar, fantastiskt att vara med barnen. Mannen och jag verkligen bondade nu i sommar. Och huset fick vi målat också.

När man gör som jag, svarar – det var visst inte världens bästa sommar – ser folk allmänt långa ut i ansiktet. Som om jag begått landsförräderi och hängt ut mina barn på nätet. De vet helt enkelt inte hur de ska gå vidare. En sommar som inte var bra? Barn som inte skötte sig? En mamma som var sönderstressad och pressad av livet? Hur gör man med sådant? Vad säger man nu? Vad betyder det?

Ni som följer min blogg vet ju ungefär hur det har varit. Det ska bli ändring på det till nästa sommar. Jag lovar. Då hoppas jag att även jag kan sålla mig till fågelholkarna av uuuunderbaaart. Men inte denna sommar.

Jag är ledsen, jag ljuger sällan. Speciellt inte på triviala saker som hur man mår eller om barnen har sovit gott. Det blir väldigt gärna ett ärligt svar på den frågan. Sedan behöver ni ju inte fråga vidare ifall ni inte kan ta lite verklighetsbaserat stoff i era livsdrömmar. Där barn faktiskt slår varandra, där vuxna snäser åt varandra och regnet faller. Allt utan orsak och mening. Det bara blev en sådan sommar.

Nästa sommar, nya tag!

Single Post Navigation

4 thoughts on “Hur ska man svara egentligen?

  1. Heja dig! Klart att man ska vara ärlig, sedan kanske man inte behöver vara brutalärlig i alla lägen. Folk blir så lätt besvärade… Fast det ständiga förskönandet av verkligheten (det har varit sååååå bra och sååååå härligt) är värre än brutalärlighet, helt klart.

    Här på jobbet var vi eniga i att semester med barn inte är semester, och att det var ljuvligt att få komma tillbaka till jobb, rutiner och vardag.

    • Skönt! Jag visste du stod på min sida i det här. Det där njuuuut, det går liksom bort. Småbarn eller inte. Det har ju inte varit strålande sol hela sommaren. Ej heller temperaturer som orkade upp över fem-strecket. Är det njuuuut?

  2. Du hade i alla fall otur med vädret …

Kommentera

