Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

En sådan där morgon då man hugger i dialogerna och kapar i svängarna

En sådan morgon hade jag idag.

Ett stycke ur Manus 2 har gått och irriterat mig en längre tid. Mycket för att jag inte har haft tid att skriva. Sätta mig in i stycket och känna mig fram till det ”rätta” svaret. Mycket för att jag helt enkelt har fastnat i den trassliga dialogen. Där det förflutna pratar ur munnen på framtiden. Där de unga tu pratar förbi och om varandra fram tills de står och säger samma sak.

Det har legat på lur en hel sommar. Jag har öppnat kort dokumentet och glinat åt orden utan att röra dem. Funderat under långa (skrikiga) bilturer. Vänt och vridit. Mixat och trixat.

Inget funkade. Inget fick den där rätt magkänslan att infinna sig.

Tills i natt. Då föll allt på plats. Klockan fem steg jag upp. En kopp kaffe senare var dokumentet öppnat och saxning, huggning och frisering var i full gång.

En efter en vaknade kidzen. Dem skickade jag lite frukost ned för magens vindlande korridorer och sedan in framför tvn.

Nu är kapitlet klart. Det som tidigare var två kapitel återstår bara ett. Dialogen är tajtare, mera känslosam och tydlig i sin oklarhet.

Jag har nu kommit förbi sida 187. På god väg till de 274 som hela manuset (just nu) består av. Nu tror jag resten av redigeringen kommer gå lite fortare än tidigare.

Fast det är klart. På måndag drar MBA igång igen. Farväl skrivtid och hej pluggtid!

Vad mer månde denna söndag bjuda på? Kanske ett OS-guld?

Single Post Navigation

2 thoughts on “En sådan där morgon då man hugger i dialogerna och kapar i svängarna

  1. Visst är det så där! Ibland krävs det lite is i magen, för plötsligt faller allt på plats. ”Jaha, var det SÅ det skulle vara?!”

Kommentera

