Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Novelltävlingsträsket

Jag har hamnat i det här novelltävlingsträsket som så många andra också skriver om. Jag har skickat in till Ica Kuriren och Ann Ljungberg. Nu väntar Hemmets Veckotidning och Hemmets Journal.

Den till Hemmets Journal är temat fritt men man måste ha en kvinnlig huvudroll och i sommarmiljö. Mitt en dag fick jag en lysande idé. Orden bara sprutade ut. Jag höll antal nedslag perfekt. Hade hela två kvar att tillgå när jag kollade ordräknaren. Tog helt enkelt och började på manus fyra, den om svenskättlingen som kom till Sverige för att söka sina rötter. Blev rätt nöjd. Fast dead line är första december, så jag har tid att ombestämma mig.

Till Hemmets veckotidning gick jag bet… Temat var helt fritt och det är inte så inspirerande. Hade inget att leka med, så att säga. Så kom jag på att jag kan vända på karaktärerna och skriva om den manliga huvudrollen i manus fyra. Väva ihop de två fristående med ett gemensamt slut.

Tyckte själv att det var rätt genialiskt.. Tills jag skulle göra mig ett släktträd. Där gick jag superbet. Kunde inte alls räkna ut vare sig årtal (för det är ju inte så många kvinnor som föder sitt första barn när de är sextio…) eller hur familjerelationen är mellan leden. Att det ska vara så svårt! Jag har suttit med blocket framför mig och ritat linjer och träd. Kvistar och grenar och allt som ska till. Det blir bara inte rätt.

Dead line är 15 augusti. Jag vet synopsis och hur det ska sluta, men jag får inte till om det är farfars far eller morfars mor. Eller om de unga tu är sysslingarnas brysslingar eller vad det nu kan vara.

Ska en novelltävling stupa på det faktum att jag är dålig på huvudräkning!

Single Post Navigation

Kommentera

