Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Bekymret med barn

Idag skulle jag springa (läs: gå lite snabbare) längs kustlinjen. Naturligtvis valde jag tidspunkten (läs: barnen valde den åt mig) när det var som varmast. Gick inte så snabbt.

Än långsammare gick det dessutom av ett par andra anledningar. Min kära telefon hade bestämt sig för att byta låt så snart det skakade till.

Det skakar rätt mycket när jag springer på mina jordskalvstunga ben. Jag trodde jag skulle bli rent av vansinnig när jag inte fick lyssna på musik! Det tog mig cirka tjugo minuter att lugna ned mig och sedan tänka om (för att hitta hur man ställer om… jaja. Låt oss säga att Svågern fixat det åt mig nu).

Då kom jag på att jag kunde lyssna på en sommarpratare. Det hinns oftast inte med men jag gillar dem. Så jag laddade ned Jan Lööf, på ren Las Vegas-stil.

Han började hela samtalet med att nämna att han var barnlös och det inte gjorde honom något. Jag hann tänka att det gjorde det nog eftersom han just valde att börja prata om det. Så drog han upp för- och nackdelar med att vara barnlös. Bland annat tyckte han det var rätt fritt och skönt att inte behöva oroa sig för döden för han har ingen att lämna efter sig. Han kunde också gå ifrån en arvsdelning för han behöver inte kämpa för sina barns pengar. Det tyckte jag var lite intressant.

Han nämnde även sådan saker som att sitta i timmar på akuten, tillbringa tid på föräldrarmöten osv som fördelar med att vara barnlös.

Men det han sade som nummer ett fördel var att vara fri oron. Inte behöva oroa sig för att barnen är sjukt, feluppfostrat, inte har vänner osv.

Han har sjukt rätt! Allt det där med ”sov nu, ni vet inte när ni får sova igen” eller ”det kostar minsann en miljon att fostra ett barn till aderton års ålder”. Sådant är bara bagateller i förhållande till oron.

Det enda, sanna oron som man inte vet var man ska göra av! Det var det ingen som varnade mig för när Lilla Hjärtat anlände.

Vi har suttit med blåläppade krupphostande småbebisar i balkongdörren och funderat på när man ska åka in och när man räknas att vara en hysterisk förälder, vi har glott på utslag och tittat på feber som stiger utan att veta vad man ska göra.

Oro hela tiden. Aktiviteter? Vänner? Uppfostran? Har vi nu rätt storlek på regnkläderna?

Han har fattat det, den barnlösa Jan Lööf.

Single Post Navigation

Kommentera

