Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Dagens nyheter från fjällvärlden

Nu har vi anlänt till fjällen uppe i skogen med alla barnen. Stugan är underbar. Precis så det passar oss fyra vuxna med sex barn. Verkligen! Jag blir helt lyrisk när jag tänker på att jag vill ha en sådan här stuga. Med tre sovrum, kök, badrum och bastu. Det enda som saknas är tvättmaskin och en plats att spela fotboll på.

När jag var liten fick jag lära mig att vara tyst i skog och natur för att inte skrämma dem som bodde där. Djur alltså. Det gav mening och jag har alltid haft det inom mig. Var tyst och skrik bara när du absolut måste. När du behöver hjälp eller ska påkalla uppmärksamhet.

Jag kan ju härmed meddela att den regeln kan inte gälla småbarnsföräldrar. Vi är skoningslöst undantagna detta med respekt för andra.

Efter middagen var vi ute och rastade av ungarna samtidigt som vi rekade inför fjällvandringarna vi nu tänkt genomföra varje dag. Jag ska vara helt ärlig så hann vi inte ens utanför dörren förrän:

”Stopp, stanna!”, ”Gå inte ned där!”, ”Kom tillbaka nu säger jag!”, ”Sluta upp med att slå lillasyster” och ”Var är nu den där nappen?”

Jag är rädd att vi skrämmer bort både djur och människor. Sniglarna drar sig in i sitt skal och björnar kryper tidigt ned i idé. Människorna ber om att få tillbaka hyrespengen och fjällen drar sitt dimmoln över spetsarna. Då vet man att vi har kommit till fjällen.

Det går inte att vara tyst. Inte ens när jag ber mina barn för hundrade gången att vara tysta. Det blir ju gärna till ett:

”Skriiiik iiinteee. Ni mååste vaaraa tyyyyystaaa!”

 

 

Single Post Navigation

Kommentera

