Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Inte min genre, men…

Att romantiken har börjat tränga ut deckarna i litteraturen hoppas jag inte kommer som en överraskning för många. I alla fall inte om ni läser denna blogg, där jag ju tjatat om det ett par gånger (nåja, kanske många). Det är ju bra på många sätt. Tittar man på försäljningssiffrorna för böcker så är det underligt att det inte skett tidigare.

Meen, så konstigt är det kanske inte. Jag menar, Sverige består ju av ett folk där ingen tittade på Dallas men alla visste vem JR och Pamela Ewing var. Ett land där Melodifestivalen är något man får med modersmjölken, men ingen kan texten till ”Främling”. Eller vet vem programledaren till Allsången är. Innan det blev ett populärt program.

Egentligen är det ju inte märkligt att var och varenda recension som ska prata om romantiska böcker börjar i den helgarderade ändan ”Detta är inte min genre”, eller ”jag läser ju aldrig romantiska böcker i varje fall”. Allt för att komma in till ett ”men just denna bok var fantastisk/rolig/lättläst/underhållande” osv.

För att visa vad jag menar jag har länkat lite hit, och hit. För att inte tala om den Romantiska trenden som DN skrivit om. Måste man inleda en recension med att säga att genre inte är något för en men nu har jag läst…

Dessutom verkar det som om romantik inte får vara som det är. På något sätt, och av någon märklig anledning,  jämföra romantik med Harlequin som standard. Det blir lite som att säga att ”jag minsann ser inte på Dallas och därför ser jag heller inte på nyheterna.”

Okej, dålig liknelse, men ni kanske fattar vad jag menar. Varför blir inte deckare uppdelade på det sättet? Vad är det som är så skamligt med kärlek och inte med att blodigt och kallt slå ihjäl en massa människor? Är det inte bara otroligt bra att folk läser, vill läsa, utan att andra ska ha en massa åsikter om det. Jag menar, min genre är inte deckare, men jag kommer aldrig, läs aldrig, skriva någon på näsan med det. Jag kan absolut läsa en deckare, se fördelarna i den och tipsa vidare till en person jag vet gillar deckare. Är det så svårt?

Jaja, som vanligt har jag svårt att uttrycka mig. Läs detta istället! Precis min åsikt!

Single Post Navigation

2 thoughts on “Inte min genre, men…

  1. Messa on said:

    Hm. Intressant. Fast att säga att romance eller deckare eller fantasy ”inte är min genre” hindrar väl inte någon annan från att läsa vissa böcker? Det är väl, i mina ögon, mest ett sätt att säga just att ”jag är inte helt insatt/jag är ingen expert på../ jag läser sällan” såna böcker. Jag är helt klart för att folk läser, oavsett vad de läser. Fast någonstans måste man ju själv få säga vad det är man gillar eller inte gillar. Utan att folk tar anstöt.

    • Det har du faktiskt rätt i. Jag har stirrat mig blind på kombinationen ”lättläst bok låg status” med ”vågar inte stå för det” som romance ofta har. Nu ska jag vända det till ”omvända genreöppnare” istället! Tack ! 🙂

Kommentera

