Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Midsommarhelg lång som ett sommarlov

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i midsommar. Inte heller nyårsafton. Det är bara inte min grej. Allt det där hysteriska firandet. Med sill, potatis, jordgubbar och små grodorna. Jag gillar verkligen inte grodorna.

Denna midsommar kan få mig att tänka om. Utan att vare sig stressa eller ha tråkigt har vi hunnit med det här:

– Tagit bilen upp till de härjedalska skogarna. Ungarna var inte helt med på noterna inne i bilen, men däremot överlyckliga när de väl kom fram.

– Hämtar upp morfar, 101 år gammal, och åkt till Gammelgården där traditionsenligt firande utlovades. I tryggt förvar på en stol och med hembakat kaka i knäet tillsammans med kokkaffe i koppen såg vi på midsommardans. Sötnosen totalt vägrade dansa fast hon hade folkdräkt på sig. Men hej, hon är väl släkt med mig? Lilleman sköttes av kusindottern helt exemplariskt. Jag tror jag inte såg honom en enda gång och de gånger jag såg honom hade han ett stort leende över hela ansiktet.

– Det började smådroppa under själva regnet, annars uppehåll och molnigt. Bara en sådan sak.

– Vi stoppade in morfar i bilen och med Sonfjället som blänkte i Ljusnan fick vi silltallrik och grillat. Lilla Hjärtat hade pyjamasparty med idolen, Kusinsonen på 12 år medan vi tog med oss Kusindottern och lade henne i ledig säng i vår stuga. Morfar gick sist hem från festen. Som brukligt är.

– Tog lång promenad med alla ungar och fikade halvvägs. Sötnosen somnade i Lillemans vagn och vaknade glad och pigg medan min rygg var böjd av bärandet.

– Åkte motorcykel flera mil (manus 3!) tillsammans med Kusinmannen. Det var underbart. Lite för skönt faktiskt. Dags att kolla in Blocketannonser. Jag tänkte, Mr Underbar tar körkort, jag sitter bak. Bra plan.

– Var på loppis, handlade till barnen och åt jordgubbstårta.

– Grillade igen. Morfar fortfarande med. Fortfarande inget regn. Vart var regnet?

– Lade ut båten i den likaledes blanka Ljusnan och tog en sväng.

– Tog ungarna med på en biltur klockan 6 på morgonen så Mr Underbar skulle få sova. Vi åkte runt Sonfjället på små guppiga grusvägar. Det gillades inte av ungarna. Alls. Gillades inte alls. Efter två timmar var öronen rätt såriga av allt skrik. Och inte såg vi en björnröv en gång. Men Mr Underbar fick sova.

– Åkte hem till Byn med febrig Lilleman som skrek det mesta av vägen.

– Avslutade helgen med middag hos Syster Yster för att fira hennes man. Syskonbarnen lekte Lilleman trött så han slocknade i egen säng, mätt och belåten. Fast väldigt febrig.

– Nu, duschen och sedan sängen!

Laters!

Single Post Navigation

Kommentera

