Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Lycka är…

Idag skulle jag hämta barnen på dagis och vara ensam med dem fram till 18.00. Jag gick hela dagen och gruvade mig för det.

När man inte har sovit så bra ett stort antal nätter så som jag inte har gjort. Var det inte grannen som bestämde sig för att klockan 23 var ett väldigt bra klockslag att klippa gräsmattan på så var det ungarna som levde ut natten igenom. Och en sen nattgång på grund av fotbollen…

Har jag inte tillräckligt med sömn i kroppen har jag heller inte krafter att klara av barnen. De är just nu inne i en total trotsperiod. Både mot mig och mot varandra. Det är ett evigt tjatande, gnatande och hotande. Väldigt väldigt otrevligt för oss alla.

Men jag bet ihop och begav mig mot dagis. Bara för att hämta ut två små ljus. Som lekte sig hela vägen till biblioteket, över lekplatsen och hemma i trädgården. Som gungade tillsammans, badade tillsammans och sprang över till grannflickorna en halvtimme. För att inte tala om att de både kom hem på utsatt tid samt satte sig vid  matbordet och åt maten. Inga hot, inga höjda röster. Bara trevligt.

Kunde det vara så att de helt plötsligt bara kände av att jag inte hade kraft och resurs till att hantera en kaotisk situation? Eller är det så att de vilar sig i form inför dopet i kyrkan på lördag? Den som lever får se…

Jag är nog lite i  chock fortfarande. Nu sitter jag i köket med tv på (förstås) medan de har pyjamas, nybadade, uppradade framför Bolibompa. I samma fåtölj! Det har nog inte hänt sedan vi flyttade in i huset och fick oss en fåtölj.

Mr Underbar kom precis hem så nu är det jag och fotbollen för fulla spel.

Underbart!

Och där gjorde Portugal mål. Äsch då…

Single Post Navigation

Kommentera

