Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Uppdatering – sjuksköterskor

Jag sade redan från början i mitt förra inlägg att jag inte visste var jag egentligen befann mig i aktionen ”våga vägra ingångslön på 24.000” för sjuksköterskor. Jag inser att det här på bloggen samt med folk jag sedermera har pratat med, har uppfattats som om jag inte anser sjuksköterskor är värd mer i lön. Att de inte gör ett bra jobb. Ärligt, visa mig en person som vågar ha en sådan åsikt utan tro att en själv eller ens nära och kära någonsin kommer behöva vården? Att säga att jag har denna åsikt om ingångslön (som jag även hade om lärarnas krav) bara för att jag inte gillar yrkeskåren är förolämpande. Det var inte det inlägget gick ut på. Sorry, om det var så ni uppfattade det. Var verkligen inte min mening.

Jag har själv haft tankar att bli sjuksköterska, men det var det där med att jobba med människor…

Som jag misstänkte tog det inlägget ett  par svängar runt fikabordet och här på bloggen. Det var också meningen. För att jag skulle kunna skapa mig en åsikt. Få höra hur folk tänker. Ungefär hälften av dem jag pratat med är helt oeniga med mig. 24.000 är alldeles för lågt i förhållande till vad de arbetar med. Mitt argument är direkt att poliser och brandmän är pinsamt underbetalda också. Samtidigt som jag anser att läkarkåren över lag är överbetalda. Speciellt stafettsystemet. Det är ju rent ut sagt horribelt.

Sedan framkommer åsikter att hantverkare som har jobb direkt efter gymnasie/högskola har en betydligt bättre livsekonomi. Oftast inga studielån. Lön från första dag och därtill bra pension (i förhållande till dem som tex har läst samt haft utbildningsbidrag alt stipendier). Ja, i förhållande till sjuksköterskor (och andra kårer) har de väldigt bra lön.

Men en sådan debatt kan man ju inte föra. Det blir ju konstigt. Vilka hantverkare/läkare/politiker vill sänka sina löner för att sjuksköterskor ska få mera lön? Även om det kanske samhällsekonomiskt skulle vara det rätta.

För det är där jag hamnar. Jag inser att läkare har bra lön pga av utbildning, ansvar och säkerhet, men där ligger också en lång tradition av hög lön. Sjuksköterskor har samma kriterier om än dock något lägre utbildning (och allvarligt, hög lön och lång utbildning går väldigt väldigt sällan hand i hand), men klyftan däremellan borde inte vara så stor som den är idag. Helst av allt vill jag att läkarna tar sig löneansvar inom  landstinget och ger 10% av sin lön i en sjuksköterskepott. Just ja, det var ju inte science fiction i den här bloggen…

Jag minns en gång när jag satt med i doktorandrådet. En institution ville rädda den finansiella krisen hos dem genom att sänka alla doktorandlöner med 5%. De doktoranderna var så coola och med is i magen att de svarade tillbaka till ledningen: ”Visst, vi drar gärna vårt strå till stacken, men på villkor att alla, från teknisk personal till professorer och post doc får samma avdrag”. Det blev aldrig något med det där avdraget…

Då kommer en följdfråga som jag inte lyckats googla mig svaret till:

Vad är löneutveckligen för en sjuksköterska av idag? Om de går in på 24, stannar de då på 27 efter 30 år i arbetslivet? Hur ser det ut? För det är sannerligen ett viktigt pusselbit i debatten så jag kan ta ställning.

Single Post Navigation

Kommentera

