Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Sjuksköterskeuppror

Det är möjligt att jag blir utpekad som både tant och gammal med detta  inlägg, men jag måste skriva om något som just nu irriterar mig. Eller, irriterar det mig? Mera kanske ”bortskämda barnungar”-känsla, typ.

Jag pratar om sjuksköterskor under utbildning som nu startat en Facebookgrupp som heter ”våga vägra ingångslön under 24.000”. Det har gett med sig att alla Sveriges sjukhus har brist på sjuksköterskor nu under sommarsemestern. Det är lite imponerande att det blir ett sådant utslag, men det var inte dit jag skulle komma.

En fråga till er alla. Är 24.000 kronor en dålig ingångslön när man kommer som helt nybakad sjuksköterska? Jag skulle till och med fråga, är det en dålig ingångslön för färdigutbildade?

Jag var tvungen att slå upp vad genomsnittslönen för den allmänna svensken ligger på. Om man inte tar någon som helst hänsyn till år inom arbetet, utbildning eller så blir snittet 2012 25.800 kronor. I hela Sverige, alla kategorier. Allt från städare till topp-VD. Politiker till poliser. Är då 24.000 dålig ingångslön?

När jag var ung (och det var cirka tio år sedan) kom jag som färdigutbildad från Grannlandet till Studentstaden för att doktorera. Då fick jag 13.000. Ska jag vara helt ärlig trodde jag att jag skulle smälla av. Här har man fem års utbildning i ryggen och så kan man knappt betala en hyra. Och det var inte ens en lön. Det var ett utbildningsbidrag som inte genererade några som helst pensionspengar, socialt nätverk (typ sjukskrivning, mammaledighet) eller ta lån på banken till bostad. Efter ett par år fick jag tjänst. Jag är rätt säker på att den lönen hamnade på 19.000. Svindlande summor. När jag sedan var färdigdisputerad och jobbade kvar på avdelningen hade jag högsta möjlig lön för min kategori. 21.500. Inte förhandlingsbart, bara att rätta sig efter.

Jag vill inte säga att bara för att jag har minsann klarat mig på fjuttiga 13.000 i månaden så ska alla sjuksköterskor minsann också göra det. Jag vill bara försöka förstå hur de har satt deras lönekrav. Det samma gäller lärarna som jag vill mena var uppe på ett krav på runt 30.000.

Jag får inte ihop det. Nu har ju sjuksköterskor ett rätt skönt utgångsläge att strejka i. Utan dem stannar Sverige. Samma sak med lärare, brandkår, polis osv. Vi forskare är det knappt någon som skulle märka ifall vi lade ned våra pipetter och gick hem. Men 24.000? Är det rimligt?

Ja, jag frågar er. Jag vet inte. Jag känner mig kluven.

Single Post Navigation

8 thoughts on “Sjuksköterskeuppror

  1. Daniel Antonsson on said:

    En murare har efter 3 års utbildning, och 6000 timmar praktik ca 27 000:-.
    JAg tycker faktiskt att en sjuksyrra med 3 år på högskolan är värd mer än 24 000:- med de ansvar de har för liv.

    • Sant, det där med ansvar för liv är ett starkt argument. En snittlön på en polis med cirka 9 års erfarenhet i yrket ligger på 25.800. De har också ansvar för liv och säkerhet. Lägsta lön som polis ligger på ingång 13.000. Betydligt betydligt lägre än vad jag trodde, ska jag erkänna. Brandmän med cirka 6 års erfarenhet ligger på snitt 22.300 sett över hela Sverige. Också mycket lägre än vad jag trott med tanke på liv och säkerhet.

      • Daniel Antonsson on said:

        Vill vi inte ha några poliser, brandmän och vårdpersonal så kan vi ju ha kvar dessa löner.

      • Det var inte det jag menade. Jag är förfärad över hur dåligt betalt poliser och brandmän har. Och med säkerhet andra i samhället också. Jag menar bara att om snittlönen i Sverige (inkl arbetserfarenhet) är cirka 25.000 så kanske vi har lite för höga förväntningar på vad en utbildning ska ge? 30.000 för en ingångslön på en lärare? Nej, jag hänger inte med där.

  2. Hmmm. Komplicerad fråga. Men i princip tycker jag: JA, klart som fan att de ska ha 24 000 i ingångslön!

    Jämför en högskoleingenjör (3 års utb) med en sjuksköterska (3 års utb), med avseende på vilket ansvar de har och vilken lön de får, så kan man snabbt ana att ekvationen inte går ihop. (Vet sjuksköterskor som gått in på 20′ och ingenjörer som gått in på 30′).

    Argumentet att brandmän, poliser och andra med stort ansvar i tjänsten tjänar dåligt/sämre håller inte. Då får de också protestera och kräva högre lön. Finns ingen rim och reson med att sjuksköterskorna ska ha det sympati-dåligt.

    Att sedan en nyutexad kräver 24′ medan de med mångårig erfarenhet kanske ligger på 27′-30′ blir ju lite knepigt att motivera, men förhoppningsvis kan en förhöjd ingångslön förbättra förhandlingsläget för de rutinerade ssk-rävarna, så att hela yrkeskåren justeras uppåt.

    Skulle landstingen betala sina anställda sjuksköterskor vettiga löner, så kanske de skulle trivas/stanna på sitt jobb, och då kanske arbetsgivaren inte skulle behöva ta in dyra bemanningsföretag för att täcka verksamheten, och då skulle det finnas mer pengar att betala sina egna sjuksköterskor, osv…

    Och sedan är det ju så att det aldrig kommer vara någon annan som strider för ens rättigheter. En staffettläkare kommer knappast gå in och säga ”Hörrni, jag tjänar alldeles för bra, ge lite av min lön till sjuksöterskorna”. Därför måste syrrorna skrika högt själva, och jag tycker det är modigt av nyutexade att våga göra det. Och de har ju faktiskt lyckats med att få publicitet och belysa frågan! Hoppas de får upp lönerna också, för alla omotiverat lågavlönade yrkesgruppers skull.

    • Som alltid, väldigt vältalat. Och ja, jag är enig i det mesta. Framför allt att det är modigt att börja med upproret och det gehör de har fått.
      Jag är bara fortfarande inte övertygad. Helst av allt vill jag göra om alla löner i hela Sverige för att foga in alla på rätt nivå. Men vad är då rätt nivå?
      En klok man på jobbet sade igår att egentligen skulle man ha som högst lön som ingång, för det är ju då man behöver pengarna. Det är husinköp, ungar och studielån. Sedan kan man falla lite i lön för att sluta på en utgångslön, så att säga. Visst, det är ju också sant. Meen, när jag frågade om han var beredd att offra sin livsstil för att yngre ska få ha det lättare var svaret givet nej.
      Egentligen vill jag ju alltså att alla omotiverade högavlönade arbetstagare ska gå ned i lön så att de omotiverade långavlönade kommer upp. Jag menar, skattekistan har ju en botten och man börjar se den nu.
      Men det kommer ju heller inte att hända…

  3. Egon Bäckstrom on said:

    Landstingen har FEL, det är ingen brist på sjuksköterskor. Det är däremot brist på arbetsgivare som vill betala en anständig lön.

Kommentera

