Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Alla förlag – se hit!

Jag har läst vid ett flertal tillfällen att förlag är nervösa över att satsa på en oetablerad, helt okänd människa som sänt in sitt spontanmanus och nu hoppas på det bästa. Vad jag förstår är de bland annat nervösa för detta:

1. Att författaren bara kan få ur sig ett manus och inget mera.

2. Att författaren inte kan prata inför folk

3. Att författaren inte kan marknadsföra sitt manus.

4. Att författaren inte kan samarbeta runt ändringar i manus samt under marknadsföringsprocessen.

Jag har lösningen på detta.

JAG!

I min byrålåda har jag inte bara manuset om Chris och Lova. Där vilar även Ingrid och Nate. För att inte tala om den hårresande fortsättningen där Chris och Lova skiljer sig (jag vet! Jag sade ju det, hårresande!). Där ligger också det historiska dramat som utspelar sig under andra världskriget och handlar om tre historier tagna ur min familj med omnejd. För att inte tala om sagan skriven tillsammans med systerdöttrarna. Eller berättelsen om svenskättlingen som kommer till Sverige för att söka sina rötter. Jag har manus ni kan satsa på, kära förlag. Allt skrivet under cirka ett och ett halvt år. Jag har kraften, motivationen och fantasin att sätta mina historier på pränt. Det är ingen fara, satsa på mig så blir det en bok om året. No probs!

Jag har vid många tillfällen pratat inför folk. Både frivilligt och ofrivilligt. Det är heller ingen fara. Om ni känner er lite osäkra kan jag göra en power point. Kanske till och med skriva ett tal i förväg. Det är möjligt att jag kan bli lite flamsig om jag är oförberedd, men jag brukar få ihop det till slut. Framför allt, att prata inför folk är inget jag bangar för. Så, ingen fara att ordna med releasefest/morgontv/intervjuver/boksigneringar. Jag ordnar det. Lite svettig under armarna, möjligtvis, men jag ordnar det.

Det leder ju oss direkt in på att marknadsföra sig själv. Det kan jag med. Jobbar ju till och med på en marknadsavdelning. Inte direkt så att jag säljer mig själv där. Men produkt som produkt. Hur svårt kan det vara?

Samarbeta är heller inget problem. Som lagspelare i många sporter vet jag allt om hur viktigt det är att andra också ska få komma till tals. År av insända vetenskapliga artiklar har också gett mig erfarenhet att ta kritik, bearbeta den och göra artikeln bättre så den blir accepterad. Det är inte alltid kritiken varit vare sig befogad eller vänligt ställd, men den har blivit bearbetad. Visserligen är inte de refuseringsbrev jag fått för manus 1 vidare konstruktiva (fem stycken, alla utom en sagda på nästan identiskt sätt. Där har ni förlag en del att jobba på.) men mina två lektörer har nog inget att klaga på mitt beteende när jag fått deras utlåtande. För att säga det milt så ser jag fram emot att få jobba med er, kunniga redaktörer och förläggare. Ser fram emot att få stöta och blöta mina många manus med er. Låt mig få visa det!

Summan av kardemumman. Ta nu emot mitt manus 1 om Chris och Lova. Dras med i den romantiska trend som nu driver in i Sverige. Acceptera mig och mina karaktärer och skriv kontrakt. Boka in releasefesten och ordna med marknadsföringen. Resten sköter jag med ett leende!

Tack. Det var allt för mig.

Ser fram emot ert samtal!

Single Post Navigation

2 thoughts on “Alla förlag – se hit!

  1. Titta, du har ju säljbrevet klart redan!

Kommentera

