Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Uppdatering – kapitel Brasilen

De fem ljusen sover som barn i sina sängar och jag sitter fortfarande framför fotbollen i köket. Man skulle tro att jag kunde hitta en bekvämare plats nu när huset är fritt men nej.

Varför ändra ett vinnande koncept, tänkte jag någon gång dimmigt när jag passerade mening sju av kapitlet som ska utspela sig i Brasilien. Just det kapitlet började väldigt väldigt trögt. Så där så man avbryter efter varannat tangetnedslag och kliar sig i huvudet eller drar handen över ögonen. Trööögt.

Och så släppte det  på. Jag kan inte säga ifall det blev bra, för jag har inte läst igenom det. Bara skrivit på. Såg Cobacabana framför mig. Och alla gatubarn. Och den gigantiska Atlanten. Och alla gatubarn.

Och då rann det på. Nästan två och en halv sida blev det (eller, för de som önskar det; 6553 ord). Man byter inte plats då. Även om ryggen värken och axlarna skriker efter armstöd. Även om man har en ordentlig soffa och till och med en riktig arbetsplats. Nej, man sitter som en ostkrok vid köksbänken och låter bli att andas för att inte störa karaktärerna.

Men nu tog det stopp. Mitt i en mening. Men jag gör en Guillou och stoppar mitt i berättelsen. Lämnar Ingrid på stranden där hon funderar över nästa drag. Och sörjer sin gitarr. Hon kan sitta där och sola tills jag har vaknat, utfodrat fem ungar och hittat på nästa smarta drag för att överleva söndagen.

Sedan kanske jag kan skriva slutet på det kapitlet. God natt!

Single Post Navigation

Kommentera

