Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Sömn göder trötthet

Jag steg upp klockan fyra imorse för att jobba. Ja, jag vet. Inte direkt planen, men det var då jag vaknade. Det var också då barnen sov. Så jag satte mig vid datorn och tog fram referenshanteringen. Det var jag, datorn och en kopp (eller kanske tre) kaffe. 

Nu vid lunch blev jag övermäktigt trött. Jag snackar lam i alla lemmar. Huvudet full av sirap och humöret långt nere i kolkällaren. Så jag tog min soppa och satte mig ute i trädgården. Med ansiktet riktad mot solen (vem sade det skulle bli regn och rusk idag?) somnade jag. Som en stock. Och drömde mig bort. Väldigt långt bort. 

Sedan vaknade jag. Tittade på klockan och insåg att jag bara sovit tio minuter. 

Och nu är jag så gigantiskt övertrött. På ett sätt om varken kaffe eller choklad kan råda bot på. Kan sömn faktiskt göda trötthet? Visst är det bättre att hålla sig flytande på bara jämnt antal timmars sömn och inte förstöra det med middagspaus? Lika viktigt som det är att inte sätta sig ned och hämta andan när man har mycket att göra.

Vilket fall som helst. Jag gäspar mig genom resten av fredagen och försöker ställa in mig på att hantera tre barn på eftermiddagen. Och hela kvällen. Och sedan kämpa med att få dem att förstå att ja, solen är fortfarande uppe och det är helt ljust i rummet, men klockan är nio och ni ska SOOOOOVVAAAA! 

Det kommer gå så där… 

 

Single Post Navigation

Kommentera

