Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Hästar och manus

Jag var ju och red i tisdags för att jag ”råkade” placera de två huvudrollsinnehavarna på hästgårdar. Den ena, Lova, har aldrig ridit förut, medan Ingrid har ridit i sin ungdom.

Själv har jag hästfobi. Eller kanske snarare, djurfobi. Tycker de flesta är lömska. Fåglar är rent av hemska. Det bor hajar i våra insjöar. Hästar är stora med jättetänder. Osv osv…

Varför skulle jag så absolut kasta in huvudrollsinnehavarna på en hästgård? Det måste vara mitt undermedvetna som jäklas med mig. Det är klart jag måste utforska hur det är att sitta på en häst. Hur det känns i baken efteråt (det känns, kan jag uppge). Hur man känner när man leder ut en häst ur ”garaget” och precis sekunderna innan det är dags att bege sig upp på ryggen. Klart man måste veta att det heter sadelhjord, att den ska spännas och att hästar pruttar både högt och ljudligt. Jag inbillar mig att manusen blir bättre av lite termer och ”äkta” kunskap.

I tisdags alltså. På islandshästar. De är ju inte så farligt stora och ser rätt snälla ut. Jag rapporterade om min hästfobi och fick en spräcklig häst (precis som Ingrid har). Han hette Hugur. Han såg både snäll och trygg ut. Så jag låtsades som om jag visste vad jag gjorde. Och inte alls var rädd. Precis som Lova gjorde när hon första gången skulle upp på en häst. Fast hon träffade Chris då. Jag träffade ingen kille där på hästgården. Inte var det någon som hjälpte mig ned, rakt i hans starka armar och famn. Nej då…

Tölt har jag hört ska vara väldigt bekvämt. Lite som en tv-soffa medan man ser på landskapet som passerar förbi.

Jag tror inte jag töltade en enda gång. Som en vante flög jag runt på hästryggen, maniskt pratande med hästen. ”Duktig häst”, ”hej vad det går”, ”åh, där åkte stigbygeln av”, ”är vi inte hemma snart?” Typ, hela tiden. Jag red sist i ledet för att inte störa de andra. Med mitt likaledes maniska leende.

Färden gick över stock och sten, över kvistar och över backar. Över all lera som bildats av regnandet. Det var läskigt. Rent mardrömsaktigt flera gånger. Jag hade absolut ingen aning om vad jag skulle göra. Korta tyglarna? Sitta bakåt alternativt framåt (jag är inte knusslig alls, jag visste bara inte). Ska man leda hästen fram längs den bästa vägen eller går hästarna bästa vägen själv? Jag hade verkligen, verkligen ingen aning. Jag hängde bara på. Och både jag och hästen lever idag. Inga brutna ryggar och inga ömma tår.

Många tankar ska in i manus i helgen (eller, då är jag ensam med kidzen, så det får bli en annan gång, men tankegången var lite så). Tankar om var man har ont. Att det gör ondare två dagar efter och allt annat jag fick nedskrivet i anteckningsblocket medan jag slukade en glass efter ridningen.

Det värsta är att manus 3 utspelar sig på en motorcykel. Jag gillar inte fart…

Single Post Navigation

6 thoughts on “Hästar och manus

  1. Jag är verkligen imponerad av din research! Tråkigt att du inte fick uppleva tölten, det är verkligen som att sitta i en fåtölj och bara färdas. Hojta till om du vill ha feedback på hästdetaljer.

    • Då var det allt annat än tölt jag upplevde. Undrans vad det var… Gärna feedback på hästdetaljer! Tack! Är du hästtjej?

      • Japp, har haft 3 egna under åren och har ridit ”i hela mitt liv”, fast på senare år har det blivit mer hundar än hästar. Men takterna sitter nog i ändå 🙂

      • Det låter ju så underbart när folk säger att de ridit i hela deras liv eller till och med haft häst. Men vilket jobb, varje dag.. Inget för mig.
        Redo att läsa mitt hästavsnitt?

  2. Nej, det är just därför hästlivet ligger i malpåse just nu…För mycket jobb, tid och pengar i förhållande till vad det ger. Läser gör jag däremot gärna – shoot!

Kommentera

