Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Stipendier för annat än betyg

På min skola inne i Studentstaden delades det ofta ut stipendier. Det var en anrik skola med många år på nacken. Och många anrika gamla tidigare studenter som gärna skänkte stipendier i sitt namn.

Stipendierna var alltid upprättade för goda studieresultat. Inget annat. Väldigt enkelriktat. Nej, jag fick inget stipendie på den skolan.

Däremot fick jag ett ”för gott kamratskap och socialt engagemang” på en annan skola. Jag fick en bok. Det tyckte jag var fint.

Vilket fall som helst. Här är en skola och rektor som har koll på hur man lyfter sina studenter. Hur man ger dem luft under trasiga vingar och lär dem flyga. Flyga ut ur skolan med en tro på sig själv och sin förmåga. Det var nära jag fällde en tår när jag läste artikeln. Det är bara så stort när eleverna fattar det själva!

Det har inget med betyg att göra. Det är mycket svårare än så.

Heja Ystad och heja svärmor!

Single Post Navigation

Kommentera

