Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Research på hästryggen

Två av mina manus utspelar sig på en hästrygg. En i Australien och en i Montana.

Jag gillar inte hästar. Tycker de är läskigt stora, har för mycket muskler och för stora tänder. Inget för mig alls. Bara det där att man måste fundera på var man går när man går förbi en häst annars kan man få en hov i plytet. Inte min grej.

Och ändå har jag ridit i massor av år. Lika livrädd, lika stelfrusen under hela lektionen. Jag ville helst spela fotboll. På något sätt blev det ändå bara ridning.

Nu ska jag iväg och rida på islandshästar. Allt för att verkligen kunna få med mig känslan av ridningen, dofterna, ljuden runt ridning och hästar. Kanske jag även kan få en och annan term inbankad. Kanske hästmänniskorna har något fikonspråk, en speciell jargong, jag kan sno.

Jag känner mig riktigt engagerad i mitt eget skrivande när jag sätter mig upp på en dödsmaskin och ska låtsas det är roligt. Låtsas att det är underhållande sak att betala saker för.

Det blir något med att skriva med ena handen och tyglarna i den andra. Fungerar det?

Single Post Navigation

Kommentera

