Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Redigering i full gång

Huset är tomt och tyst. Även om det inte direkt var planerat och välkommet så utnyttjar jag totalt tillfället.

Sitter med alla kommentarer från lektören framför mig samt alla testläsares råd och förslag på förbättringar. Vissa saker får det att sjunga lite i öronen. Sådan som ”imponerande romanförsök”, ”bra driv”, ”härliga dialoger” blandas med lite mera grumliga ”somnade innan jag ens kommit förbi första sidan” (okej, lite överdrivet, men det var så det kändes).

Varför är det alltid det negativa som får mest plats i ens sinne när det är dags att tro på sig själv? Varför kan jag inte bara ta alla kommentarer, begrunda dem med klokhet och vishet, mixa ihop dem i en hushållsberedare och sedan bättra på manuset?

Just nu hör jag bara långtråkigt, sockersött och intetsägande i mina öron. Kan inte låta bli att undra ifall det har med att det kom ifrån den enda testläsaren som var kille? Är det så stereotypiskt? Eller ska jag helt enkelt göra en pudel och krypa upp i min kärna?

Single Post Navigation

2 thoughts on “Redigering i full gång

  1. Om jag tar åt mig av någon kritik så brukar jag låta det ta lång tid innan jag gör ändringar pga av den. Då hinner jag bearbeta och kan använda synpunkterna positivt. Det är den negativa kritiken som hjälper, och det gäller att ta till sig och använda den.

    • Det är sant och det är bra att lagra kritik ett tag på hyllan. Problemet är bara… ska man ta åt sig av en ”dålig” kritiker och inte av typ tio positiva? När hittar man balansen?

Kommentera

