Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Anonym omtänksamhet

Jag har pendlat en del i mitt liv. Främst när jag bodde i Grannlandet och gick på universitetet där. Jag har aldrig haft något emot att pendla. Tycker oftast att det är rätt behagligt att hinna med läsning, sovning och spionera på andra människor under resan.

Jag skrev ju om den blinda mannen här på bloggen för ett par dagar sedan. Det fick mig att tänka på en annan händelse under pendlarlivet.

Ofta när man pendlar gör man det ju under samma tid, höst som vår, vinter som sommar. Efter ett kort tag börjar man känna igen alla andra pendlare. Mannen som alltid har tandkräm på skjortan, kvinnan som stressat iväg till tåget med håret i slarvig knut och den välpolerade affärsmannen/kvinnan. Men man hälsar inte. Aldrig. Hälsar inte, bara ställer sig bredvid varandra och glor upp mot där tåget nu är tänkt att komma.

Det var en sommardag. Jag hade haft en lång dag på universitetet och allra käraste farmor hade lovat god middag åt sitt utarbetade barnbarn. Farmor och hennes underbara man bodde bara en hållplats från min studentkorridor. Värsta lyxen.

Trött som jag var lutade jag mig tillbaka på tåget och slumrade in. När man har pendlat ett tag har man antal stopp i kroppen och vet när det är dags att stiga av. Jag snusade, drömde om god mat och trevligt sällskap när jag kände att tåget stannade på mitt stopp.

”Ursäkta, ni ska av här. Jag tror visst ni somnade.”

Är det inte bara sött? Den välpolerade affärsmannen (en av de många) hade koll på mig lika mycket som jag på honom (och alla de andra pendlarna). Han rodnade sött när jag leende berättade att jag var på väg hem till farmor, men tack för omtanken.

Jag gillar det! Ler fortfarande åt omtänksamheten mitt i all anonymitet!

Single Post Navigation

Kommentera

