Kusiin Vitamin

Bacillhistorier, tidskapare, livstankar, böcker

Och så var det den där Niklas ja…

Lektören har inte hört av sig ännu, så jag hinner med att lägga upp en till text. Mycket nöje!

Så här är det: Lova och Chris har handlat in en barnvagn och strosar genom gatorna. Tills Lova upptäcker Niklas, mannen som lämnade henne vid altaret och kastade ut henne på en livsresa till Australien. Där Chris kastade henne tillbaka till Sverige. Nu står hon mellan de två och vet inte hur hon ska förhålla sig.

“Jag tror vi får ta och låna en bil och göra en ordentlig shoppingrunda på IKEA”, sade Lova.

“IKEA”, utbrast Chris förtjust. ”Kan det bli mera svenskt än så? Jag lovar de spelar ABBA hela dagen lång”, skrattade han utan att lägga märke till att Lova stannat upp mitt i steget. I ögonvrån såg han en gänglig, välklädd, mörkhårig man frigöra sig från sitt sällskap och gå mot dem. När han vände sig om såg han att Lova var blek i ansiktet med stel blick. Mannen slängde en frågande blick mot Chris och barnvagnen innan han tilltalade Lova på svenska. Aldrig förr hade Chris önskat så hett att han kunde språket.

“Hej Lova. Hur är det? Har du redan handlat in en barnvagn?”

“Hej”, sade hon och släppte ut återhållen luft. ”Vi fick möjlighet att köpa en barnvagn från en kollega på jobbet”, hasplade hon sedan snabbt ur sig.

“Vi?” frågade Niklas och lyfte ett ögonbryn mot Chris.

Lova tittade flera gånger fram och tillbaka på sina tidigare pojkvänner utan att veta vad hon skulle säga. Chris löste det åt henne när han steg fram och räckte ut handen till Niklas.

“Hej”, sade han på engelska. ”Jag heter Chris och är god vän med Lova”, och fick ett fast och kraftigt handslag till svar. Han kände hur han blev granskad från topp till tå och observerade hur obekväm Lova var med hela situationen.

“Jag heter Niklas”, sade Niklas, ”god vän till Lova.”

“Verkligen?” sade Chris ironiskt, men bet sig sedan i läppen. Chris hade aldrig kunnat bestämma sig för ifall han tyckte killen var en skitstövel för att han hade lämnat Lova vid altaret eller om han skulle tacka honom för att han sände Lova rakt i famnen på Chris.

“Man kanske får lov att gratulera då?”, fortsatte Niklas med samma ton som Chris nyss använt. Vänd till Lova sade han, ”jag trodde inte du hade berättat något om barnet för honom”, utstuderat på engelska.

“Han kom hit för ett par dagar sedan för att börja om igen och då berättade jag allt för honom.” Lova tvingade sig själv att se Niklas i ögonen när hon svarade.

“Tror du att han stannar denna gång?” frågade Niklas lågt på svenska.

Chris kände hur ilskan letade sig upp genom magtrakten och han lade båda händerna på barnvagnen för att inte knyta nävarna. Han förstod inte vad han hade sagt, men de flammande röda utslagen längs Lovas hals avslöjade det han behövde veta.

”För barnets skull, ja!” svarade hon hetsigt. ”Vad har du med det att göra?”

Niklas tog ett par steg tillbaka medan han avvärjande höll uppe båda händerna. “Förlåt, du har rätt”, sade han. ”Jag bryr mig om dig. Det har jag alltid gjort och det vet du! Det är klart jag måste undra.”

Lova andades djupt ett par gånger för att lugna ned sig. Hon slog åter över på engelska när hon svarade.

”Du behöver inte bekymra dig för mig. Jag kan klara mig själv. Mitt förhållande med Chris väljer jag att prata med honom om.” Med lite mjukare stämma avslutade hon, ”jag har det bra, tack för din omtanke”, och fortsatte nedåt gågatan. Chris passade på att ge Niklas en ilsken blick och jagade i kapp Lova med barnvagnen.

“Så det där var Niklas”, sade han, utan att längre kunna hejda sig. Styrkt av det han hade sett och Lova sagt fortsatte han oförtrutet:

“Det måste varit lite märkligt för honom att se mig här, bredvid dig. Kanske han ångrade att han svek dig vid altaret nu”, men tystnade snabbt då han hörde vad han själv hävt ut sig. Reaktionen lät inte vänta på sig.

“Svek! Ska du verkligen stå här och tala om svek utan att ens blinka?” Lova stod bredbent och blängde på honom. ”Du har ju också svikit. Du svek mig. Tycker du verkligen att det du gjorde mot mig var mindre än hans svek?” Utan en tanke på att hon stod mitt på lördagsfulla gågatan höjde hon rösten. ”Hur mäter man egentligen storleken på ett svek?”

“Jag kom ju efter dig, Jag ville ställa allt till rätta. Han hörde ju aldrig av sig”, stammade Chris fram.

“Det är klart han aldrig hörde av sig! Han visste ju inte ens vart i världen jag befann mig. Du anar inte vad han har gjort för mig när jag kom hem igen. Du anar det inte för du har inte frågat om det en enda gång!” Med ens var det viktigt för henne att försvara Niklas heder. ”För din information så var faktiskt han den första som fick reda på att jag väntade barn så det är inte så konstigt att han undrar vad du gör här nu och om du stannar!”

Chris stirrade på henne, illamående av det han fick höra. I magen spred sig både avundsjuka för att Niklas fått nyheten först samt svartsjuka för att Lova betrott sig till honom.

“Hur gick det till?” frågade han medan ansiktet tömdes på färg.

“För att han fanns där. Vi skulle skriva på säljavtalet på lägenheten samma dag jag fick reda på att jag väntade barn, som möjligtvis var skadat. Han lyssnade på mig och tröstade mig, mitt i allt kaos.” Väl medveten om att hon upprepade sig själv fortsatte hon, ”du var ju inte där, du hade lämnat mig. Vart var du då när jag behövde dig? När vi behövde dig? Vem svek mest då?” Hon hejdade sig när tårarna hotade att rinna nedför kinderna. Utan att se sig om rusade hon iväg längs gågatan och fick väja för folk med shoppingkassar i händerna. Chris stod valhänt kvar och såg efter henne, ledsen över att deras förhållande hela tiden slutade i anklagelser och missförstånd. Långsamt tog han barnvagnen och gick efter Lova.

Single Post Navigation

Kommentera

